הוועדה למאבק בסמים בכנסת בראשות יו”ר הוועדה ח”כ תמר זנדברג, קיימה אתמול (יום שלישי ה 22.3.2016) דיון בנושא קנאביס רפואי בהשתתפות נציגי אגודת הפסוריאזיס הישראלית. במהלך הישיבה אמר יובל לנדשפט, מנהל היחידה לקנביס רפואי במשרד הבריאות כי היחידה שוקדת בימים אלו על איסוף מאמרים ועדויות מדעיות בנושא היעילות של קנאביס רפואי על חולי פסוריאזיס במטרה להוסיף את חולי הפסוריאזיס לרשימת מקבלי הקנאביס הרפואי.

פרופ’ ארנון אפק, המשנה למנכ”ל משרד הבריאות, אמר בדיון כי המשרד יגיש לממשלה את הצעת המחליטים בעניין רפורמת הקנאביס בין פסח לשבועות. עוד הוסיף פרופ’ אפק כי “המשרד פועל כדי לסיים את התהליך הדרוש כדי שניתן יהיה למכור קנביס רפואי כמו כל תרופה אחרת בבתי המרקחת (מדיקליזציה) בהתאם לעקרונות המקצועיים והמסגרת שקבע שר הבריאות ליצמן. אנחנו נמצאים בשלב סופי הניסוח הנוסחה על כלל המרכיבים הנחוצים כדי לוודא שקיים מנגנון פיקוח כמצופה וכנדרש. כך יוגדר מנגנון אחיד לגידול הקנביס בחוות הגידול הייעודיות תוך שמירת אחידות, מתן הכשרה רפואית ייעודית לרופאים, קביעת אופן מכירת הקנביס בבתי המרקחת, ניסוח והפצת ערכת הדרכה למשתמש ועוד. “בסופו של התהליך מרשם לקנביס רפואי לא יהיה שונה ממתן מרשם לשימוש בכל תרופה אחרת. אין לנו כל כוונה לפגוע או להתעמר במטופלים או ברופאים שמטפלים בקנביס רפואי, נהפוך הוא. יחד עם במידה ונמצא, מתוך שיקול מקצועי ורפואי שלחולה מסוים לא נכון לתת טיפול בקנביס, אז לא ניתן לו. יתכן וסביר שיהיו תלונות כאשר בישראל יש 23 אלף רישיונות לשימוש בקנביס רפואי”.

יובל לנדשפט, מנהל היחידה לקנביס רפואי במשרד הבריאות, הרחיב ואמר כי “בשלב הראשון נכשיר כ-100 רופאים ייעודיים ואם יעלה צורך נרחיב בהמשך את מספר הרופאים שיוכשרו. כך נוכל להוריד את העומסים כאשר הרופאים החדשים יהיו פרוסים בכל הארץ כולל במרפאות שנמצאות בפריפריה. כל זאת כדי להנגיש את השירות לכל מי שזקוק לו. ההכשרה בנושא עוד לא התחילה אבל יש סילבוס ותקציב ייעודי להכשרה המתוכננת. בקרוב נצא בכל קורא לרופאים שיהיו מעוניינים. אנחנו רואים לנגד עינינו קודם כל את החולים. אנחנו מודעים לכך שיש בעיות במצב הנוכחי ולכן אנחנו דוחפים לקדם את הרפורמה. להערכתנו אנחנו נסיים את ניסוח המתווה בקרוב ונגיש אותו לממשלה בין פסח לשבועות”.

עו”ד שרונה עבר-הדני ממשרד הבריאות הבהירה כי הכשרת הרופאים תתמקד ברפואה הציבורית בלבד: “האצלת הסמכויות בנושא הזה היא לא דבר טריוויאלי, אין כוונה לאפשר לרופאים בפרקטיקה פרטית להפעיל סמכות שכזו, זה לא נכון מבחינה מהותית, אלא רק במסגרת שתהיה נגישה ציבורית. זכותו של כל מטופל ללכת לרופא פרטי שיוכל לבקש עבורו רישיון במסלול הקיים כיום”.

ד”ר ליאורה שכטר, מנהלת תחום הטיפול בכאב בקופת חולים מכבי, אמרה כי “לא פשוט להיות חלוץ ולא ברור מי הרופאים שיבחרו לעבור את ההכשרה הזאת. אם מישהו רוצה שהרופאים באמת ישתפו פעולה ויראו בזה כלי אז הבסיס הוא לאפשר להם לעבוד ולא מה שנעשה כיום שזה ממש להתעלל בהם. צריך לקבל החלטה או שזה תכשיר רפואי או שלא אבל זה לא יכול להיות באמצע”.

יו”ר הוועדה, ח”כ תמר זנדברג סיכמה כי “הוועדה רואה בברכה את התהליך שמקדם משרד הבריאות ואת המדיקליזציה. מטרתנו לקדם, לעזור ולפקח, לוודא ולדאוג שהדברים החשובים לנו בשם החולים והמגדלים יילקחו בחשבון. הוועדה מבקשת שהמשך התהליך בנושא הכשרות הרופאים יתנהל בשקיפות תוך שילוב הידע שנאסף מגורמים נוספים שעוסקים בתחום. יש פה שעת כושר וחסד לשלב בין הידע שנאסף על ידי מי שפועלים בשטח כבר שנים לבין הגורמים הממסדיים כגון משרד הבריאות, הר”י וכו’. לא צריך להמציא את הגלגל מחדש, חשוב ללמוד ולהיעזר בידע הקיים בתחום”.