חולי הפסוריאזיס מבקשים להיעזר בקנאביס רפואי לטיפול במחלתם ולהקלה בתסמיני המחלה

http://www.nrg.co.il/online/13/ART2/733/930.html?hp=13&cat=138&loc=10

דליה מזורי | 27/10/2015
חולי הפסוריאזיס מבקשים להיעזר בקנאביס רפואי לטיפול במחלתם ולהקלה בתסמיני המחלה. נציגיהם, ראשי אגודת הפסוריאזיס, פנו לאחרונה במכתב לשר הבריאות, יעקב ליצמן בבקשה להוסיף אותם לרשימת מקבלי הרישיונות לשימוש בקנאביס רפואי בישראל. לדבריהם, הקנאביס מיועד למיעוט שסובל מכאבים על פני העור ומחוסר שקט נפשי המפריע לתפקוד וכי הוכח מדעית שבמצבי לחץ חלה החמרה במחלה.
צילום: ראובן קסטרו

קנאביס רפואי צילום: ראובן קסטרו

על המכתב חתומים, יונה מנטקה קציר, מנכ”לית אגודת הפסוריאזיס הישראלית המתמודדת בעצמה עם פסוריאזיס וד”ר יגאל מועלם יו”ר אגודת הפסוריאזיס, רופא ילדים המתמודד גם הוא עם המחלה. “חשוב לנו שתדע שמחלת הפסוריאזיס, היא מחלה כרונית המופיעה אצל כ – 3% מקרב האוכלוסייה, הכוללת ילדים ומבוגרים. המחלה מתמשכת כל החיים ומתבטאת במשטחי עור אדומים ובקשקשת על פני הגוף. המיקום האופייני ביותר הוא במרפקים, בברכיים ובעור הקרקפת. במקרים קשים יותר של פסוריאזיס מופיעים שטחי עור דומים בחלקי גוף נוספים לעיתים עד כדי כיסוי שטח הגוף כולו.

“כ – 5% מחולי הפסוריאזיס סובלים גם מדלקת מפרקים המתלווה למחלת העור ומתבטאת בכאבים ונפיחות במפרקים עד כדי נכות ונקראת פסוריאטיק ארטריטיס. בשנים האחרונות גוברות העדויות המדעיות המוכיחות כי מדובר במחלה רב מערכתית וכי חולי הפסוריאזיס נמצאים גם בסיכון מוגבר לחלות במחלות לב וכלי דם במהלך החיים.

בשל המאפיינים החיצוניים של מחלת הפסוריאזיס, נאלצים רבים מהחולים להתמודד עם אפליה ונידוי חברתי שכן למחלה נקשרה סטיגמה לא נכונה ומוטעית שמדובר במחלה מדבקת. נהוג לחשוב שבישראל יש 120 אלף חולי פסוריאזיס, אך מספר זה היה נכון לפני עשור. היות ובפועל מדובר ברחבי העולם על כ – 3% מהאוכלוסייה, לכן להערכתנו ישנם בישראל כ – 240 אלף חולים כשלעיתים, בגלל הבושה, הם לא פונים לתמיכה ואולי גם לא לעזרה רפואית. ההזדקקות לקנאביס הרפואי לא נפוצה בקרב כל החולים. בפועל מדובר על מיעוט שסובל בעיקר מכאבים מפושטים על פני עור, כאבים במפרקים ומחוסר שקט נפשי המפריע לתפקוד היומיומי.”

עוד כתבו: כי גם הם עצמם מתמודדים עם המחלה: יונה מנטקה קציר – מנכ”לית אגודת הפסוריאזיס הישראלית, מתמודדת עם מחלת הפסוריאזיס שהתפרצה במהלך שירותה הצבאי. ד”ר יגאל מועלם – רופא ילדים, יו”ר אגודת הפסוריאזיס הישראלית, מתמודד בעצמו עם מחלת הפסוריאזיס שהתפרצה בגיל 13. הוא מספר, כי בהתחלה לא ידעו מה זה, נתנו לזה כל מני שמות אך בגיל מאוחר יותר הובחן כחולה בפסוריאזיס.

“על בסיס מחקרים מדעיים חשוב לנו לציין, כי למחלת הפסוריאזיס היבטים נפשיים רבים. מסיבה זו לדעתנו השיקול של משרד הבריאות האם לתת אישור לקנאביס רפואי לחולי פסוריאזיס צריך להיות על בסיס אמון ותלונות החולה שכן הוכח מדעית שבמצבי לחץ נפשי חלה החמרה בתסמינים של המחלה. המשמעות היא, שאם חולה פסוריאזיס בין 60 אומר שהקנאביס הרפואי מרגיע אותו כנראה שיש הצדקה לתת לו (הוא לא מבקש בשביל הכיף).”נכון להיום, נוהל מתן הרישיונות לשימוש בקנביס של משרד הבריאות אינו כולל חולי פסוריאזיס אך העדכונים המדעיים שבנוהל כוללים גם התוויות בתחום הנוירולוגיה ובתחום הפסיכיאטריה, על כן הגיוני גם להוסיף לנוהל זה את חולי הפסוריאזיס שמחלתם היא רב מערכתית ומקיפה היבטים אלו ונוספים אחרים”, כתבו.