http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/674/559

מלבד המחלה הקשה בה לקו, נאלצים חולי הפסוריאזיס להתמודד עם הסטיגמות. כעת הם מבקשים מהציבור לא לחשוש מהם ולקבל אותם למרות מחלתם

דליה מזורי |

פסוריאזיס כרבע מהישראלים חושבים שפסוריאזיס הינה מחלה מדבקת, כך עולה מסקר דעת קהל של אגודת הפסוריאזיס הישראלית. בעקבות סקר זה יצאה האגודה השבוע בקמפיין ברוח הבחירות לכנסת, למניעת אפליה של חולי פסוריאזיס.

בסקר שנערך לאחרונה, נשאלו המשתתפים: “האם לדעתך מחלת הפסוריאזיס מדבקת?”. כ–21.7% מהנשאלים אמרו, כי הם בטוחים או חושבים שכן. מקרב המשיבים בלטו מעט הגברים, כ-23.1% מהם חשבו שפסוריאזיס מדבק, בעוד כ-20.4% מקרב הנשים חשבו כך.

עוד בדק הסקר את הידע על פי גילאים ומכאן עלה חוסר ידיעה בקרב צעירים בני 18-24 באופן מובהק במיוחד, שכן, כ-30.3% מהם חושבים שהמחלה מדבקת. בני הגיל השלישי הוכיחו כי החוכמה גוברת עם השנים ורק 13.2% מהם חשבו כך.
946

סטיגמה בושה ואפליה. פסוריאזיס

בתשובות נצפו הבדלים בין תושבי הערים השונות. מקרב תושבי השרון 15.3% ציינו כי לדעתם המחלה מדבקת בעוד מקרב תושבי ירושלים כ-27.2% חשבו כך. עוד השיבו כי מדובר במחלה מדבקת, כ – 24.4% מתושבי תל אביב וגוש דן, כ-19.7% מתושבי חיפה, הצפון, השפלה והדרום.

הסקר נערך באמצעות מכון מרקט ווטש איפסוס ישראל (Market Watch Ipsos Israel) בהשתתפות כ – 503 ישראלים המהווים מידגם מייצג של החברה הישראלית.

הקמפיין מעביר את המסר כי חולי פסוריאזיס לא בחרו להיות חולים, הם נאלצים להתמודד עם סטיגמה לא נכונה, בושה ואפליה ומציע לציבור לבחור כן. כן לשחייה עם חולי פסוריאזיס בבריכה, כן לעבודה באותו מקום, כן למגע קרוב וחיבוקים. במקביל מעודד הקמפיין פניה למוקד הטלפוני של האגודה שמספרו 03-6247611 וכן מזמין את הציבור להגיב עליו בעמוד הפייסבוק הרשמי של האגודה. הקמפיין עלה באמצעות נאוה עינבר, מדיה חברתית ויחסי ציבור בתחום הבריאות על גבי מודעות רחוב שעוצבו בסגנון פתקי הצבעה, בצבע צהוב ולבן ויתלו על לוחות המודעות העירוניים למשך כשלושה שבועות.

יונה מנטקה קציר, יו”ר אגודת הפסוריאזיס הישראלית מסרה, כי הנתונים העגומים של הסקר מצביעים על חוסר ידיעה בקרב הציבור. “עם המחלה למדנו לחיות אך הדעה הקדומה גורמת לרבים מהחולים לתחושות קשות. נהוג לחשוב שבישראל יש 120 אלף חולי פסוריאזיס, אך מספר זה היה

נכון לפני עשור. בפועל מדובר על כ–3% מהאוכלוסייה, לכן להערכתנו ישנם בישראל כ–240 אלף חולים ובגלל הבושה הם לא פונים לתמיכה ואולי גם לא לעזרה רפואית”.

לדבריה, למרות המאפיינים החיצוניים חשוב לדעת כי פסוריאזיס איננה מחלה מדבקת, אין כל מניעה או דאגה לבלות עם אנשים המתמודדים עם פסוריאזיס במסגרות חברתיות, חינוכיות, תעסוקתיות או משפחתיות. אין גם בעיה לאכול, לשתות מאותם כלי אוכל, או לבוא במגע עם סדינים, מגבות, ספות או מיטות. בוודאי שאין חשש לחבק, לנשק או לקיים מגע חברי, אינטימי או מיני עם חולה פסוריאזיס”.

מחלת הפסוריאזיס, היא מחלה כרונית המופיעה אצל כ–3% מקרב האוכלוסייה, הכוללת ילדים ומבוגרים. המחלה מתמשכת כל החיים ומתבטאת במשטחי עור אדומים ובקשקשת על פני הגוף. המיקום האופייני ביותר הוא במרפקים, בברכיים ובעור הקרקפת. במקרים קשים יותר של פסוריאזיס מופיעים שטחי עור דומים בחלקי גוף נוספים לעיתים עד כדי כיסוי שטח הגוף כולו. כ–5% מחולי הפסוריאזיס סובלים גם מדלקת מפרקים המתלווה למחלת העור ומתבטאת בכאבים ונפיחות במפרקים עד כדי נכות ונקראת פסוריאזיס ארטריטיס. בשנים האחרונות גוברות העדויות המדעיות המוכיחות כי חולי פסוריאזיס נמצאים גם בסיכון מוגבר לחלות במחלות לב וכלי דם במהלך החיים.