פסוריאזיס בעור הקרקפת

פסוריאזיס בעור הקרקפת

קשקשים עבים ואדומים. כמות עודפת של קשקשים. איבוד שיער. פסוריאזיס בקרקפת הוא נפוץ אך מהווה אתגר בריאותי רציני עבור הרבה מהסובלים מפסוריאזיס. מלבד הגירוי המטריף, גירוד וקילוף אובססיביים עלולים ליצור נגעים חשופים ומדממים על הקרקפת שמשפיעים על המראה החיצוני, ההערכה העצמית ואיכות החיים הכללית.

על פי האקדמיה האמריקאית לדרמטולוגיה (AAD), לפחות 50% מהסובלים מפלאק פסוריאטי (הסוג הנפוץ ביותר של פסוריאזיס) יחוו התלקחות פסוריאזיס בקרקפת בשלב מסוים בחייהם. עודף קשקשים על הקרקפת משאיר פתיתים לבנים על בגדים כהים. הימצאות קשקשים על הראש, האוזניים, הצוואר וקו השיער דוחפים יותר מ-70% מהסובלים מפסוריאזיס להתחבא תחת כובעים ופאות, או להסתגר בין קירות בתיהם.

חברי קבוצת MyPsoriasisTeam חולקים את התסכולים שלהם לגבי עודף קשקשים ושיער דליל או נושר. “הקרקפת שלי היא בלגן שלם,” התלונן אחד מהחברים. חברה אחרת פחדה לחפוף את שיערה כי “זה יוצא בגושים”.

הצורך לתמרן בין שמפו, קרמים ממוקדים, ותרופות שמבטיחות לשקם שיער בריא, מביאים את חלק מהחברים עד סף הייאוש. “לאף אחד אין פתרון. זה מדכא אותי”, אמרה אישה אחת. אחר כינה זאת “מחלה שהורסת את הנשמה, אף אחד מהטיפולים שרשמו לי במהלך השנים לא עבד”.

איך פסוריאזיס בקרקפת מרגיש?

פסוריאזיס בקרקפת מופיע ככתמים בולטים על הקרקפת, בצבע אדום או סגול, חלקם מגרדים ובעלי קשקשים לבנים כסופים שמתחילים בנקודה ספציפית – למשל, מאחורי האוזן, ומתפשטים בשיער. התסמינים כוללים גירוד קל עד חמור, צריבה, ועור סדוק או מדמם. חברי קבוצת MyPsoriasisTeam תיארו את הרגשתם:

  • ” בזמן התלקחות, מרגיש כמו אבעבועות רוח בקרקפת שלי.”
  • “הקרקפת שלי מרגישה כמו נייר זכוכית.”
  • “זה כאילו שכל הזמן יורד שלג מהראש שלי.”
  • “הקרקפת מגרדת נורא; מתחשק לי למרוט את השיער”.
  • “הפלק נהיה כל כך עבים, זה מרגיש כמו דבק סופר-גלו בשיער וקשה להוציא אותו.”
  • “זה כל כך נורא שהקרקפת שלי מדממת ולפעמים כואבת, במיוחד מאחורי האוזניים.”

כיצד משפיע פסוריאזיס בקרקפת על חיי חברי הקבוצה?

למרות שהפסוריאזיס בקרקפת משפיע על אזור קטן יחסית בגוף, יש לו השפעה עצומה על ההערכה העצמית ומצב הרוח. חברי MyPsoriasisTeam דנים לעתים קרובות כיצד המחלה משפיעה על חייהם.

הופעה כללית

קשקשים הנראים לעיין על הקרקפת גורמים לחברים רבים להיות רגישים לעצמם, מכיוון שקשה להסתיר פסוריאזיס בקרקפת. “הקרקפת והגבות שלי מכוסות לגמרי בקשקשים. זה כל כך מביך. אני נראה כמו לטאה”, אמר אחד החברים. “אני לא יכולה לעשות קוקו כי הפסוריאזיס נמצא לכל אורך קו השיער שלי”, הוסיפה אחרת.

קילוף וגירוד האזורים רק מביא לעוד דלקות ונזק לעור (ידועה בתור תופעת קובנר). “הדחף לקלף הוא כל כך חזק שאי אפשר להתעלם ממנו”, הסבירה אישה אחת. “בדרך כלל יש בסוף אזורים אדומים ומגורים ובבוקר יש לי דם על הסדינים. אני חוששת לגמור עם זיהום”.

איבוד שיער

נשירת שיער, הידועה גם בשם התקרחות פסוריאטית, היא סימפטום שכיח של פסוריאזיס בקרקפת. למרות שהיא אינה נגרמת על ידי המחלה עצמה ובדרך כלל זמנית, שיער דליל הוא אחד התסמינים המטרידים ביותר שדווחו על ידי חברי MyPsoriasisTeam. “השיער שלי שהיה פעם מלא, דליל עכשיו ב-30%, והגעתי לנקודת השבירה”, הודתה אחת החברות.

על פי הקרן הלאומית לפסוריאזיס (NPF), שפשוף, גירוד, סירוק, חפיפה, מקלחת, או טיפולים כימיים, עלולים לפגוע בשורשי או זקיקי השיער. כשמסירים קשקשים או כשהם נושרים באופן טבעי, השיער לרוב, נושר גם כן. “הקשקשים שלי נושרים בחתיכות גדולות ועבות ואיתם גם הרבה שיער”, אמר אחד החברים, שהחליט “לשטוף את השיער רק פעם בכמה ימים”.

למרות שהשיער בסופו של דבר צומח בחזרה, זה מדאיג כשמוצאים חופן שיער במקלחת או במברשת. “איבדתי המון שיער בהתלקחות האחרונה שלי, אבל זה מתחיל לחזור”, שיתף חבר אחד. אישה אחרת הסתפרה “בסגנון מדרגות באורך הכתפיים כדי להסוות קרחות” בזמן שחיכתה לצמיחה מחודשת. אחרת השתמשה בספריי צבע שיער כדי “לכסות קרחות קטנות”.

נשירת שיער יכולה להתרחש מסיבות אחרות, כגון מחלת בלוטת התריס, לכן חשוב להתייעץ עם רופא העור בקשר לתסמין הזה.

מה גורם לפסוריאזיס בקרקפת?

למרות שהסיבה לא ידועה, מאמינים החוקרים שפסוריאזיס בקרקפת, בדומה לפסוריאזיס בחלקים אחרים של הגוף, מתרחש כשהמערכת החיסונית מאותתת בטעות לתאי העור לגדול מהר. במקום להשיל את התאים העודפים, הגוף צובר אותם על העור ויוצר קשקשים פסוריאטיים.

פסוריאזיס בקרקפת יכול להופיע במבוגרים וילדים מכל גיל, כשנשים מפתחות אותו יותר מגברים. לחץ, עישון, השמנת יתר ונטייה גנטית נחשבים לגורמי הסיכון העיקריים לפיתוח מחלת העור. “יש לי פסוריאזיס בקרקפת מגיל 7, אבל כמבוגר לחץ תמיד מחמיר את זה”, אמר אחד החברים.

פסוריאזיס בקרקפת יכול להיחשב בטעות לסבוריאה דרמטיטיס (קשקשת). קשקשי הפסוריאזיס הם כסופים עבים ויבשים יותר, ולעתים קרובות עוברים את קו השיער. קשקשי הסבוריאה דרמטיטיס הם בעלי מראה שמנוני, לבן או צהבהב, ומחוברים לשורש השיער.

הפסוריאזיס באזורים נוספים בגוף מסייע לרופאי עור לעשות את האבחנה ביניהם, אם כי דגימת רקמות עור במעבדה יכולה לאשר זאת סופית.

כיצד מטפלים בפסוריאזיס בקרקפת?

ניתן לטפל בפסוריאזיס בקרקפת. אפשרויות הטיפול כוללות תרופות שמורחים על העור, שמפו רפואי, מרככי קשקשים, זריקות, טיפולי אור ותרופות שניתנות דרך הפה.

צפו ברופא העור ד”ר ראג’ה סיוואמני מדבר על טיפולי פסוריאזיס בקרקפת.

(גיטרה אקוסטית)

Play

לעתים קרובות מאתגר לטפל בפסוריאזיס בקרקפת מכיוון שהקשקשים שמתחת לשיער עשויים להיות עבים יותר מאשר על הזרוע או על הברך. גם השיער מקשה על מריחת קרמים ומשחות על האזורים הפגועים. מציאת הטיפול, או שילוב הטיפולים המתאים עשוי לקחת זמן רב, מכיוון שכל אדם מגיב אחרת. כמו כן, יש לשנות את הטיפולים מדי פעם, מכיוון שעלולות להופיע תופעות לוואי, או שהטיפולים הופכים לבלתי יעילים אחרי שימוש לאורך תקופה ארוכה.

מוצרי טיפול שלא מצריכים מרשם

אנשים רבים הסובלים מפסוריאזיס קל בקרקפת, מצליחים להקל על מצבם בעזרת שמפו רפואי, קצף או סוגי קרם שניתן לרכוש ללא מרשם. מוצרים אלה עשויים להכיל אחד משני המרכיבים האלה שאושרו על ידי ה-FDA לפסוריאזיס בקרקפת: זפת פחם וחומצה סליצילית.

בדרך כלל ממליצים על זפת פחם להפחתת דלקת. זפת, לעומת זאת, יכולה לגרות את העור ולהפוך אותו לרגיש יותר לאור השמש. בריכוז גבוה היא גם עלולה לגרום לסרטן. חומצה סליצילית יעילה לריכוך והסרה של קשקשי פסוריאזיס, לרוב בשילוב עם טיפולים אחרים. תופעות הלוואי יכולות לכלול גירוי בעור או נשירת שיער זמנית.

חברים רבים מדווחים על הצלחה בשימוש במוצרי זפת. “שמפו T/Gel ממש עוזר לי לגירוד. אני משתמשת בו כבר כמה חודשים וזה הוריד את הפסוריאזיס שלי לפחות לחצי”, אמרה אחת החברות. שמפו, לעומת זאת, לא עובד עבור כולם. “השתמשתי בשני סוגים שונים של שמפו רפואי שעוזרים לגירוד, אבל שורפים את הקרקפת – והגירוד חוזר לאחר שהשיער מתייבש”, אמרה חברה אחרת.

סוגי שמפו אחרים שנמכרים ללא מרשם המסייעים לתסמיני פסוריאזיס עשויים להכיל אבץ פיריתיון, סלניום גופרתי או קטוקונאזול. כדאי לקנות כמה סוגי שמפו, ולהשתמש בהם לחלופין כדי למנוע מהקרקפת להתרגל למרכיב אחד בלבד.

תרופות מקומיות

קורטיקוסטרואידים מקומיים הם הטיפול הראשון שנותנים לפסוריאזיס בינוני עד חמור בקרקפת, בילדים ומבוגרים. הם מגיעים בקרמים, ג’לים, תרסיסים או שמפו שחודרים ביתר קלות לשיער. סטרואידים יכולים לגרום לדילול העור, לכן הם מיועדים לשימוש רק למשך שבועיים עד ארבעה שבועות ואז יש צורך בהפסקה.

לרוב, במקרים חמורים, רופאי עור רושמים שמפו המכיל clobetasol propionate. מחקרים הראו שמוצרים אלו יעילים ובטוחים לשימוש יומיומי במשך ארבעה שבועות, ופעם בשבוע לתחזוקה. ניתן להשתמש גם בשמן קרקפת המכיל סטרואיד מקומי פעם או פעמיים בשבוע לפני השמפו.

ניתן להשתמש בתרופות מקומיות לא סטרואידיות, כגון קרם ויטמין D דובונקס – קלציפוטריול (Dovonex), בשילוב עם סטרואידים. מורחים אותם על הקרקפת לפני השינה כדי שיחדרו לקשקשים, ושוטפים אותם בבוקר. רטינואידים, צורה סינתטית של ויטמין A כגון Tazorac (tazarotene), מומלצים הם גם לשימוש מקומי לילי. חומרי מרשם אחרים כוללים Psoriatec (anthralin), שמפו או קרם רפואי במרשם המאט את צמיחת תאי העור.

תרופות מערכתיות

תרופות סיסטמיות ניתנות רק במקרים חמורים, או כאשר פסוריאזיס בקרקפת לא מגיב לטיפולים אחרים. התרופות כוללות מתוטרקסט (methotrexate) וציקלוספורין (cyclosporine) ששיפרו את התסמינים אצל  90% מהאנשים בניסויים קליניים. ניתן לרשום גם תרופות ביולוגיות, כגון יומירה (Humira – adalimumab),, אנברל ,(Enbrel – etanercept) ו-קוסנטיקס (Cosentyx – ecukinumab). “היתה לי קשקשת חמורה על הקרקפת, התחלתי את יומירה והיא התנקתה. אני נקי כבר חמש שנים”, שיתף אחד החברים.

אפשרויות טיפול אחרות כוללות הזרקת קורטיקוסטרואידים לקרקפת, ופוטותרפיה עם מכשירי לייזר אקסיימר ידניים המגיעים לאזורים שקשה לטפל בהם.

תרופות טבעיות וביתיות

הקרן הלאומית לפסוריאזיס ממליצה על מספר תרופות טבעיות, בשילוב טיפולים רפואיים, שמרגיעים את הכאב, הגירוד והקשקשת בפסוריאזיס בקרקפת:

  • מיץ, ג’לים או קרמים של אלוורה
  • שטיפה בחומץ תפוחים (חצי חומץ חצי מים)
  • שמפו שמן עץ התה
  • מלחי ים המלח
  • פלפל קפסאיצין בקרמים או במשחות

התייעצו עם רופא לפני השימוש בטיפול אלטרנטיבי או משלים.

טיפול בשיער עדין

רופאי עור ממליצים להיזהר מאוד בעת שטיפת או עיצוב השיער. הימנעו מרולים ומגהצים מסלסלים, שעלולים לשרוף את הקרקפת, או תסרוקות הדוקות שעלולות לגרות את העור ולגרום להתלקחות.

צביעה, סלסול או החלקה של השיער עשויים לגרום לך להרגשה טובה, אבל גם להחמיר את התסמינים. חברה אחת שהפסיקה לצבוע את השיער אמרה, “זה חנק לי את השיער והחמיר את הבעיה!” אחרת ביקשה מהספרית שלה להשתמש בנייר כסף בעת צביעת השיער כדי שהצבע לא יגע בקרקפת.

ההמלצות הקרן הלאומית לפסוריאזיס לעיצוב שיער בטוח כוללות מציאת מספרה שמכירה את תסמונת הפסוריאזיס בקרקפת. זה לא רק יקל על החרדה הפוטנציאלית לגבי ביקור במספרה חדשה, אלא גם יתן לכם הזדמנות לשוחח על הסיכונים והיתרונות של עיצובים מסוימים. התייעצו תמיד עם רופא עור במידה ויש לכם שאלות או חששות.

טיפים של חברי MyPsoriasis להתמודדות עם פסוריאזיס בקרקפת

חברי MyPsoriasisTeam מדברים לעתים קרובות על תרופות מומלצות. הפופולרית ביותר? עיסוי עמוק עם שמן קוקוס או שמנים אחרים על בסיס צמחי.

חברה אחת דיווחה על הצלחה לאחר שמרחה את הקרקפת והשיער בשמן קוקוס וכיסתה אותו בניילון. “אחרי כמה שעות, אני מורידה אותו וחופפת עם שמפו זפת”, הסבירה. חברה אחרת מורחת שמן זית כתית על ראשה והולכת לישון עם כובע מקלחת. “זה עושה פלאים. אין יותר דימום או סדקים. זה הסיר את הקשקשת הכבדה, והשיער שלי צומח בחזרה”, אמרה.

שמן העשוי מנים (Azadirachta indica), עשב הודי עתיק בעל תכונות אנטי דלקתיות המשמש לטיפול במחלות עור, מרגיע גם את עור הקרקפת של החברים. “הוספתו למרכך עוזרת מאוד עם אדמומיות וקשקשים”, אמר אחד.

החברים ממליצים גם על שמפו טבעי עדין ומוצרי תינוקות. “אני מרגיש הקלה גדולה אחרי שימוש במוצר אוסטרלי בשם MooGoo”, אמר אחד. אחר הוסיף כי סבון זפת אורן טבעי (חלופה לזפת פחם) “חולל פלאים”.