פסוריאזיס בילדים

עד לפני זמן לא רב, פסוריאזיס נחשבה לאחת מאותן מחלות העור שמי שלא התמודד איתה בעצמו, לא ידע עליה הרבה, וכשהוא כבר “ידע”, לרוב, המדובר היה במיתוסים או בשמועות שהתחפשו ל”עובדות” רפואיות. למעשה, גם מבוגרים או ילדים שלקו בה בעצמם לא ידעו עליה יותר מידי, פרט לניסיון להתמודד איתה בהצלחה, למרות אי הנוחות הפיזית והתגובות הרגשיות שהיא גרמה להם. כיום, עניין המודעות לפסוריאזיס הולך ומשתפר, אולם, עדיין קיימים לא מעט אזורים מתים של חוסר מודעות לבעיה, במיוחד בכל הנוגע לפסוריאזיס אצל ילדים.

מהם הגורמים לפסוריאזיס אצל ילדים?

כמו במקרים רבים אחרים של ליקויים בריאותיים, מדובר בשילוב בין גורמים גנטיים לגורמים סביבתיים.
באספקט הגנטי: הקשר הגנטי לפסוריאזיס נחקר לא מעט, ומהממצאים עולה, כי לילד אשר אחד מהוריו לוקה בפסוריאזיס, קיים סיכון של 15% לסבול מהתופעה בעצמו, שני הורים הסובלים מכך כבר מעלים את סיכויי הילד ללקות בפסוריאזיס לכ-75% .

באספקט הסביבתי: באופן כללי ניתן לומר, כי כל פגיעה או טראומה פיזית בגופו של הילד, זיהום דלקתי או פציעה, מתניעים את המערכת החיסונית ומכניסים אותה לפעולה במלוא המרץ. כתוצאה מכך, תאי העור החדשים, שבמצב יציב ושגרתי נדרש פרק זמן של כחודש להתפתחותם, מגבירים את ייצורם לקצב מהיר בהרבה יותר.

פסוריאזיס בשנת 2021: למרות כל הידע הרב שנצבר בנוגע לפסוריאזיס בשנים האחרונות, עדיין לא מצליח מדע הרפואה לבודד את הגורמים המדויקים לבעיה, וכתוצאה מכך, הוא אינו מסוגל להציע תרופה שתרפא אותה לחלוטין. תחת זאת, מציעים אפיקי הרפואה השונים (המסורתית, האלטרנטיבית והמשלימה) טיפולים המסוגלים לגרום לפסוריאזיס לרימסיה זמנית, או, לפחות לשפר את איכות חייו של המבוגר או הילד הסובל מהמצב.

האם תסמינים בפסוריאזיס אצל ילדים זהים לאלה המופיעים אצל מבוגרים?

גם אצל ילדים וגם אצל מבוגרים, תחילתו של הפסוריאזיס היא בבליטות אדומות על פני העור, שבהמשך, מתפתחות מתמזגות למצב המכונה “פלאק”. במצב זה, העור מתעבה, מאפיר ומקושקש (מלשון קשקשים). האזורים בהם, בעיקר, נוטה להופיע קשקשת הפסוריאזיס הם הקרקפת, אזור הטבור, הברכיים, המרפקים, אזור הישבן והאזור שמסביב לאיברי המין, את השפעת הפסוריאזיס ניתן אף לראות בציפורני הידיים והרגליים, ההופכות לדהויות ולחרושות בחריצים. במצבי הפסוריאזיס החמורים יותר, תיתכן גם נשירה ספונטנית ועצמאית של הציפורניים.

מחקרים שנעשו בחולי פסוריאזיס מורים, כי קרוב לכ-20% מהחולים יפתחו דלקת מפרקים פסוריאטית. והנה הנתונים המעניינים באמת – אצל קרוב ל-65% החולים, מקדימה הופעת הפסוריאזיס את הופעת דלקת המפרקים בכעשור, ב-20% מהחולים – שתי המחלות תופענה במקביל, ואילו ב-15% מהחולים מחלת המפרקים תקדים את הופעת הבעיות בעור – מה שממקם את הופעתה של דלקת המפרקים הפסוריאטית, בחלק גדול ממקרי הפסוריאזיס בילדות, בגיל ההתבגרות או בבגרות המוקדמת. ראוי אף לציין, כי ברוב מקרי דלקת המפרקים הפסוריאטית, נצפתה הבעיה שאותה הזכרנו קודם בציפורניים.

פסוריאזיס בפעוטות: מאידך, רק לעיתים רחוקות יסבלו מפסוריאזיס. במקרים שבהם היא תופיע, היא עשויה להתבטא כדלקת חיתולים פסוריאטית, שמאפייניה הם אזור עור אדום מבריק וחלק בעל שוליים מובחנים המבדלים בין האזור הבעייתי לעור הבריא.

השפעותיו של פסוריאזיס בילדים ובבני נוער מההיבט הנפשי

בשל גילם הצעיר, לרוב, קשה מאד לחזות כיצד ילד מסוים יגיב להתמודדות עם הפסוריאזיס. חלק מהילדים יחושו מבוכה, תחושת אשם, כעס או עצב ויסתגרו בתוך עצמם, אחרים יחצינו את רגשותיהם בצורות שונות (אפילו התפרצויות זעם אלימות), או יהיו מודאגים מתחושת הדחייה שהם עלולים לקבל מבני גילם. בגיל ההתבגרות במיוחד, עלולים להיות מצבי הרוח, בלתי יציבים שיתחלפו וישתנו בתדירות גבוהה, והשילוב בין השינויים ההורמונאליים של גיל העשרה לבין חוסר היציבות הרגשית המאפיינת את הגיל, יקצינו את התגובות אף לרמה גבוהה יותר מאשר אצל בן נוער שאינו לוקה בפסוריאזיס.

חשוב לזכור, כי בעוד שגם מבוגרים הסובלים מפסוריאזיס מתמודדים עם דימוי לקוי של הגוף ועם ביטחון עצמי נמוך, להופעת פסוריאזיס בילדות או בנעורים עלולה להיות השפעה מצלקת על נפשו של הילד / הנער. זאת, בשל הופעת הבעיה בגילאים מכריעים בכל הנוגע לגיבוש ה”אני”, דימוי הגוף והביטחון העצמי.

טיפולים בפסוריאזיס בילדים

כיום, אין תרופת פלא המסוגלת לסלק לחלוטין את הפסוריאזיס, אך יש טיפולים לתסמינים שזה בעצם מסעו האישי של כל חולה פסוריאזיס לגלות בעצמו.

פסוריאזיס בילדים מתחלק לשני רבדים:

1. מתן תמיכה נפשית ורגשית: ילדים צעירים מתייחסים להוריהם, הן כמקור למידע אמין על המחלה והן כמשענת רגשית. בגילאים המבוגרים יותר, בבית הספר היסודי ובתיכון, עשויים המתמודדים עם הבעיה לפנות לצורך קבלת התמיכה והמידע אל יועצים או רופאים הנחשבים לבעלי ידע בתחום, ואל פורומים וקבוצות שונות ברשת, אולם, למרות זאת, חשוב, כי ההורים יימצאו שם עבורם, בלא קשר לגילו של הילד / הנער הסובלים מהפסוריאזיס.

2. טיפולים פיזיים הממתנים את השפעת הפסוריאזיס ומעלים את איכות חיי הסובל מהמחלה: כאן, ניתן למצוא לא מעט אפשרויות מטיפולים מקומיים המיושמים ישירות על האזורים הפגועים, דרך פוטותרפיה (הכוללת חשיפתם של האזורים הסובלים מהגרד לאור אולטרה סגול) ועד לטיפולים אקלימיים בים המלח, שאותם מקיימת אגודת הפסוריאזיס הישראלית מידי שנה, גם עבור ילדים.

קייטנת “ילדי השמש”

לסיכום

ילדים ובני נוער המתמודדים עם פסוריאזיס זכאים למימון חופשת ריפוי בים המלח בסבסוד קופת חולים במסגרת סל הבריאות. במיוחד עבורם יזמנו באגודת הפסוריאזיס קייטנת ריפוי והעצמה בחופש הגדול, המאפשרת לילדים ובני נוער מגיל 8 עד 18 לקבל את הטיפול בתנאי בית מלון עם פנסיון מלא, מבלי שהוריהם יאלצו להפסיד ימי עבודה כדי לנסוע איתם. הורים רבים אינם יודעים מה מגיע להם מקופת החולים ולא מנצלים את הזכאות שלהם בסל הבריאות. במהלך תקופת הקייטנה שתימשך כשבועיים וחצי, ישתתפו בפעילויות חברתיות המותאמות לגילם ויחשפו לשמש בהדרגה בהשגחת רופא הקייטנה המגיע בהתנדבות. בזכות הפעילות הופכת ההשתתפות בקייטנה לתהליך חברתי חשוב, בעקבותיו כל הילדים שמגיעים לקייטנה חוזרים הביתה בריאים יותר פיזית ונפשית, כך שהקייטנה מעבר להיותה תקופת ריפוי היא גם פלטפורמה משמעותית להעלאת הביטחון העצמי של הילדים. הקייטנה יוצאת הזמן החופש הגדול ומופעלת על ידי צוות רפואי – מקצועי הפועל בהתנדבות מדי שנה על שם חיותה רומם ז”ל. לקייטנה אישור ממשרד החינוך וביטוח ויכולים להשתתף בה ילדים ובני נוער מכל רחבי הארץ, חברי כל קופות החולים.

בשורה התחתונה, חשוב לזכור, כי ילד הסובל מפסוריאזיס, בלי קשר לגיל שבו הופיעה המחלה לראשונה, נדרש להתמודד עם לא מעט אתגרים במקביל. הדרך הנכונה שלכם להיות שם עבורו, היא לספק לו את רשת התמיכה הנדרשת, מצד אחד, ומצד שני, לספק לו את המידע שלו הוא זקוק, כשהוא מונגש לגילו ולרמת ההתעניינות שלו בנושא.

כיום, במסגרת מגוון התרופות הביולוגיות המוצעות בסל התרופות, חלקן מאושרות גם לטיפול בילדים, יש לשאול את הרופא המטפל. לאוזן קשבת והתייעצות: 03-6247611

הורה לילד הסובל מפסוריאזיס? הצטרף אל אגודת הפסוריאזיס הישראלית: http://bit.ly/3bg7XgF