דלקת מפרקים פסוריאטית כ30%  מחולי הפסוריאזיס סובלים גם מבעיות של מפרקים PSA

כאבים הם חלק מהחבילה הכוללת של דלקת מפרקים פסוריאטית (PsA). בדרך כלל, אנשים הסובלים ממצב דלקתי מדווחים במהלכו על כאבים במפרקי הירך, הידיים, חוליות השדרה, הברכיים וכפות הרגליים. בנוסף לתסמינים אלו, בערך 35% מהסובלים ממחלות פסוריאטיות מפתחים אנתזיטיס – דלקת של רקמות החיבור שבין הגידים או הרצועות לבין העצמות. התסמין הזה מופיע בדרך כלל מיד אחרי התפרצות דלקת מפרקים פסוריאטית (PsA).

ראוי לציון שרק אלו שסובלים מדלקת מפרקים מקשחת Spondyloarthropathies)) – שכוללת את דלקת המפרקים הפסוריאטית (PsA), ודלקת החוליות המקשחת (ankylosing spondylitis or axial spondyloarthropath) – חווים את האנתזיטיס באופן קבוע כתסמין. צורות אחרות של דלקת מפרקים, כמו דלקת מפרקים שגרונית או דלקת מפרקים ניוונית (rheumatoid arthritis or osteoarthritis), לרוב לא כוללות אנתזיטיס.

מה זה אנתזיטיס?

גוף האדם מכיל יותר מ – 100 אזורי אנטזיס (enthesis), אזורי החיבור של גידים או רצועות עם העצמות. מטרתם לעגן את רקמת החיבור הרכה שקושרת עצמות לשרירים ומאפשרת תנועתיות חלקה. אנתזיטיס (הנקראת גם אנתסופתיה [enthesopathy]) מופיעה בעת דלקת באנטזיס וסביב לו. כשדלקת מפרקים כמו דלקת מפרקים פסוריאטית מתפרצת באזור, דלקת האנתזיטיס גורמת לכאבי שרירי-שלד או מגבילה את יכולת התנועה של האזורים הנגועים.

אנתזיטיס משפיעה בעיקר על האזורים העיקריים – המקומות שבהם גידים ורצועות חודרים לעצם. למרות זאת, נמצא כי אנתזיטיס יכולה להשפיע על כל אזור שבו רקמות קשות ורכות מתחברות, כולל רקמות צמודות אנטזיס כגון רקמת סחוס פיברוטי, רקמת שומן ורקמת מחתלת עמוקה. אזורים שמושפעים מאנתזיטיס הופכים לעיתים קרובות לבעלי מרקם סיבי (מצב הנקרא פיברוזיס) או מתקשחים בתהליך שנקרא התגרמות.

אנתזיטיס בדלקת מפרקים פסוריאטית

דלקת מפרקים פסוריאטית היא סוג של דלקת חוליות מקשחת (spondyloarthritis) המשפיעה על בערך שליש מכל חולי הפסוריאזיס. אנתזיטיס היא תסמין נפוץ יחסית של דלקת מפרקים פסוריאטית. למען האמת, היא אחת מארבעת הסימנים העיקריים של דלקת מפרקים פסוריאטית. סימני המחלה האחרים כוללים:

  • דלקת מפרקים היקפית, שמשפיעה על מפרקים גדולים וקטנים במותניים, ברכיים, מפרקי כפות הידיים, מרפקים, כפות הרגליים וקרסוליים
  • ספונדליטיס (Spondylitis), שמקורה בדלקת שבאזור חוליות האגן, או אלו המחברות את העצה עם האגן
  • דלקת של האצבעות (Dactylitis), שמוכרת גם כ”אצבעות נקניק”, שיכולה לגרום להתנפחות כל כך חמורה שאי אפשר לזהות את מיקום המפרק בין שאר חלקי האצבע או הבוהן.

כל התופעות האלו מגדירות איך וכיצד אנשים חווים את התסמינים של דלקת מפרקים פסוריאטית. הן גם חופפות במידה מסוימת. לדוגמה, אף על פי שרופאים מתייחסים לדלקת האצבעות כמצב ספציפי שמקושר לדלקת מפרקים פסוריאטית, בדרך כלל אנתזיטיס ברקמות חיבור תורמת להתנפחות הכוללת. ולמרות מה שנאמר, לכל תופעה יש תסמינים המיוחדים לה.

תסמינים של אנתזיטיס

אנתזיטיס גורמת לרוב לכאב ומגבילה את התנועה במפרקים הנגועים. אנשים הסובלים מאנתזיטיס חווים לרוב כאבים בכפות הרגליים, ברכיים, מרפקים, מותניים, וכתפיים, למרות שאנתזיטיס משפיעה רק על אזור אחד או שניים בו זמנית.

למרות שאנתזיטיס יכולה להשפיע על כל אנטזיס, היא נפוצה בעיקר ב:

  • גיד האכילס, שעובר מאחורי הקרסול
  • האפיקונדיל הצדדי lateral epicondylitis)), בליטת העצם בצד החיצוני של המרפק
  • המחתלת הפלנטרית (plantar fascia), הגיד המחבר בין הקרסול לחלק הקדמי של כף הרגל

כפי ששיתף אחד מחברי אתר MyPsoriasisTeam: “האנתזיטיס הכי חמור אצלי הוא בכפות הרגליים. אני לא יכול לעמוד על הרגליים למשך זמן ארוך, שלא לדבר על ללכת רחוק.”

במקרים חמורים דלקת כרונית עלולה לגרום להופעת דורבני עצם ליד האנתזיטיס (שם נקראים הדורבנים אנטסופיטים [enthesophytes]) או בגיד סמוך (שם נקראים הדורבנים סינדסמופיטים [syndesmophytes]). הסובלים מאנתזיטיס יוכלו להבחין גם בפיטינג – שקערוריות קטנות בציפורני הידיים או הרגליים, או בהתרוממות הציפורניים מעל למיטת הציפורן.

האם דלקת מפרקים פסוריאטית גורמת לאנתזיטיס?

אנתזיטיס היא סימן של דלקת מפרקים פסוריאטית שמשפיעה על יותר משליש מהסובלים מהמחלה. למרות זאת, דלקת מפרקים פסוריאטית היא לא הסיבה היחידה (או אפילו הישירה) לאנתזיטיס.

גם אנשים שלא סובלים מדלקת מפרקים פסוריאטית יכולים לפתח אנתזיטיס, בדרך כלל אחרי פציעה או טראומה חוזרת. מרפק טניס (lateral epicondylitis) לדוגמה, הוא תופעה הקשורה לאנתזיטיס שנגרמת משימוש יתר בתנועות חוזרות ונשנות במרפק.

ההבדל העיקרי בין אנתזיטיס שנגרמת מבעיה מכאנית (פיזית) ואנתזיטיס הקשורה לדלקת מפרקים פסוריאטית, היא הדרך בה כל אחת מחלימה. באופן כללי, אנתזיטיס הקשורה לשימוש יתר תדעך אם החולה יטפל בפציעה וימנע מהתנועה שגרמה לדלקת. אך לחולה בדלקת מפרקים פסוריאטית, אנתזיטיס היא בדרך כלל בעיה כרונית.

מסיבות שהרופאים עדיין לא מבינים, לחולים בדלקת מפרקים פסוריאטית יש סיכוי גבוה יותר להתפתחות אנתזיטיס. לחץ מכאני, פציעות או זיהום עלולים לגרור דלקת ארוכת טווח ובסופו של דבר מובילים לאנתזיטיס. מומחים מעדיפים לתאר אנתזיטיס כתסמין מוקדם לדלקת מפרקים פסוריאטית, ולא תוצאה ישירה של המחלה.

ממחקרים עולה שאנתסופתיה מקושרת מאוד להתפתחות דלקת מפרקים פסוריאטית. אנתזיטיס נוטה גם לבוא במקביל לתופעות בריאותיות חמורות יותר באנשים עם דלקת מפרקים פסוריאטית. מחקר אחד מצא שכ- 52% מאנשים הסובלים מאנתזיטיס שקשורה לדלקת מפרקים פסוריאטית, חולים גם בדלקת מפרקים פסוריאטית בינונית או חמורה, בהשוואה ל – 23% באנשים ללא אנתזיטיס. גם שאר התסמינים של דלקת מפרקים פסוריאטית נוטים להופיע אצל הסובלים מאנתזיטיס, כמו פסוריאזיס של הציפורניים ודלקת של האצבעות.

קיימים כמה גורמי סיכון המקושרים לאנתזיטיס של דלקת מפרקים פסוריאטית. הסובלים מאנתזיטיס בדלקת מפרקים פסוריאטית הם בדרך כלל אנשים צעירים, אנשים שחולים בכמה סוגים של דלקת מפרקים פסוריאטית, או בעלי מסת גוף גבוהה (BMI).

אבחון אנתזיטיס בדלקת מפרקים פסוריאטית

אם אתם סובלים מפסוריאזיס על העור ומתחילים להרגיש כאב בכפות הרגליים, במרפקים או כפות ידיים, רצוי שתתייעצו בהקדם עם רופא בנושא דלקת מפרקים פסוריאטית. איחור באבחון וטיפול בדלקת מפרקים פסוריאטית, אפילו בשישה חודשים, עלול לגרום לנזק בלתי הפיך במפרקים וירידה באיכות החיים.

אבחון אנתזיטיס הוא די פשוט בדרך כלל. הרופא יבדוק את ההיסטוריה הרפואית והתסמינים שלכם. אם אתם סובלים מפסוריאזיס, משקערוריות בציפורניים, וחווים כאבים באזורים המוגדרים, כמו בגיד האכילס, הרופא יוכל לספק אבחון בסיסי למחלה בלי בדיקות נוספות.

למרות האמור, ישנם מקרים שבהם המצב שלכם לא יהיה קל כל כך לאבחון. לדוגמה, פיברומיאלגיה עשויה לגרום לכאב דומה לכאב אנתזיטיס. כדי להגיע לאבחנה מבדלת, יכול הרופא לערוך מספר בדיקות גופניות כמו הזזת האיבר הנגוע, או הזמנת בדיקת אולטרסאונד לתסמיני אנתזיטיס.

הטיפול באנתזיטיס לסובלים מדלקת מפרקים פסוריאטית

ברגע שאבחנו אתכם עם אנתזיטיס, חשוב להתחיל לקבל טיפול מידי כדי למנוע נזק בלתי הפיך למפרקים.

באנתזיטיס יש לטפל באופן איטנסיבי כי המחלה עמידה בפני תרופות אנטי-ראומטיות משנות-מחלה (DMARD) שמשמשות לטיפול בפסוריאזיס. הגישה שעליה ימליץ הרופא תהיה תלויה בחומרת מצבכם. במצב קל אפשר לטפל אפילו בעזרת תרופות נוגדות דלקת שאינן סטרואידיות (NSAID) כמו אדוויל (איבופרופן), אבל מצבים אחרים דורשים תרופות ביולוגיות או סטרואידים.

תרופות ביולוגיות

אם תרופות נוגדות דלקת שאינן סטרואידיות (NSAID) לא מספיקות, הראומטולוג עשוי להציע טיפולים ביולוגים כמו יומיירה Humira (adalimumab) או רמיקייד (Remicadeinfliximab), שיעזרו בדיכוי מערכת החיסון הפעילה מדי.

סטרואידים

זריקות קורטיקו-סטרואידים יכולות להפחית את פעילות המחלה ואת הכאב אצל אנשים הסובלים מדלקת מפרקים פסוריאטית ואנתזיטיס, אבל יש להשתמש בסטרואידים בזהירות בשל תופעות הלוואי שלהן.

אצל אנשים מסוימים קורטיקו-סטרואידים פועלים מהר. אחד מחברי אתר MyPsoriasisTeam כתב שהתרופה פרדניזון (Prednisone) הייתה עבורו “כמו תרופת קסם!” והוסיף: “היא מעלימה כמעט את כל הכאב וגם את רוב הנוקשות. אני ישן הרבה יותר טוב, וקם בבוקר ללא היסוס, ופשוט ממשיך בחיי.”

כאשר החולה חש בכאבי מפרקים עליו לראות רופא במהירות האפשרית כי נזק שנגרם במפרק הוא בלתי הפיך