ליעוץ ראשוני ללא עלות לחברי אגודה, השאירו פרטים:



    מבט על הזכויות והזכאות לפיצוי במקרה של פסוריאזיס

    כותב: עורך דין עמוס כהן

    מחלת הפסוריאזיס פוגעת פעמים רבות באיכות החיים. אך האם ידעתם שהיא יכולה להיות מוכרת כפגיעה בעבודה או כנכות מצה”ל? מתי במקרה של פסוריאזיס, המדינה תממן לכם תואר או לימודים באוניברסיטה? האם יש התיישנות? על מנת להשיב על שאלות אלו ואחרות הנוגעות לזכויות של חולי הפסוריאזיס, פנינו לעורך דין עמוס כהן, שותף במשרד עו”ד מרקמן טומשין ושות’, ולמדנו רבות.

    כידוע, מחלת הפסוריאזיס (ספחת) הינה מחלת עור דלקתית כרונית, במהלכה מופיעים נגעים מגרדים באזורים שונים בגוף. בנוסף למחלת העור, חולי פסוריאזיס נמצאים בסיכון גבוה לסבול ממחלות שונות, לרבות דלקת מפרקים פסוריאטית, סכרת ועוד.

    עו”ד כהן מציין כי למרבה הצער רבים מהחולים אינם מודעים לזכויותיהם כחולי פסוריאזיס, וקורא לכל חולה להתייעץ. לפי נתונים הנמצאים אצלו, אחד מכל שלושה חולים לא מימש את כלל הזכויות המגיעות לו.

    פסוריאזיס ושירות צבאי

    פעמים רבות חוויות ואירועי לחץ נפשי, במהלך השירות הצבאי או העבודה, עלולים להביא להתפרצות המחלה. “כך היה במקרה של נ.ב. בן 46  שהגיע למשרדנו על מנת לבחון זכאותו לקצבת נכות כללית. תוך כדי השיחה התברר שהפסוריאזיס התפרץ במהלך השירות הצבאי לאחר טירונות קשה. הסברנו לנ.ב. כי ניתן לפעול ולהכיר בו כנכה צה”ל, וכך היה. הגשנו תביעה להכיר במחלה כנכות אשר נגרמה עקב השירות הצבאי, התביעה הוכרה ולאחר מכן ליוונו אותו לוועדות הרפואיות אשר קבעו לו נכות בשיעור 30%. במקביל ועקב בעיות רפואיות משמעותיות נוספות, פעלנו מול ביטוח לאומי כדי שיקבל קצבת נכות כללית. כיום מר נ.ב מקבל קצבאות בסך 4200 שקל בחודש וזאת בנוסף לזכאות לרטרואקטיבית על סך 255,000 ₪.”

    “מלבד משרד הבטחון והביטוח הלאומי”, מדגיש עו”ד כהן, “יש למצות את הזכויות גם מול חברות הביטוח. עקב הפסוריאזיס והבעיות הנוספות נ.ב נאלץ לרדת לעבוד בחצי משרה. לכן פנינו גם לקרן הפנסיה בו היה חבר והשגנו עבורו קצבה בגין אובדן כושר עבודתו, על סך 5,000 ₪ אותם הוא קיבל במשך 3 שנים עד אשר חזר לעבוד במשרה מלאה.

    פסוריאזיס כפגיעת עבודה

    עו”ד כהן מספר כי משרדו מטפל במקרים רבים שבהם חולי פסוריאזיס הוכרו כנפגעים בעבודה עקב אירוע מלחיץ. “עם זאת, יש להבין כי המבחנים להכרה בפסוריאזיס כנכות מצה”ל, באופן אבסורדי, שונים מן המבחנים להכרה במחלה כפגיעה בעבודה, מדגיש עו”ד כהן.

    “לקוח שלנו ג.כ. עובד בנק, הגיע אלינו לברר את זכויותיו, במהלך השיחה איתו התברר שהפסוריאזיס התפרץ זמן קצר אחרי ויכוח חריף עם אחד מלקוחותיו. הגשנו תביעה להכרה במחלה כפגיעת עבודה, הביטוח הלאומי תחילה דחה את תביעתו בטענה שמדובר במתח מתמשך שכן עבודתו של ג.כ הייתה עבודה בלחץ קבוע. הגשנו תביעה לבית הדין האזורי לעבודה, ועל יסוד חוות דעתו של מומחה רפואי אשר מונה על ידי בית הדין, מחלתו הוכרה כפגיעת עבודה. בוועדות הצלחנו להוציא עבורו נכות הן על הפסוריאזיס והן על המצב הנפשי, ועקב כך שחלה ירידה בהכנסותיו, הצלחנו להפעיל את תקנה 15, וכיום דרגת נכותו הכוללת עומדת על 45%, המזכה אותו בקצבה של 6000 ₪ בחודש, לכל ימי חייו, ובנוסף ג.ב קיבל מענק על סך של 300,000 ₪ בגין זכאותו לעבר.

    פסוריאזיס ופטור ממס

    זכות נוספת לדברי עו”ד כהן, הינה הזכות לפטור ממס הכנסה, לה זכאים בעלי נכות גבוהה. בדרך כלל הזכאות הינה לבעל שכר העולה על 10,000 ₪, הסובלים מפסוריאזיס ובעיות רפואיות משמעותיות נוספות כמו סכרת, מחלות פרקים משמעותיות ועוד. הזכאות יכולה להגיע עד פטור על שכר של 600 אלף ₪ בשנה.”

    פסוריאזיס ותאונות דרכים

    “יש לציין כי היות והמחלה יכולה להתפרץ עקב מצבי לחץ נפשי, בלא מעט מקרים”, אומר עו”ד כהן, “הפסוריאזיס יכול להתפרץ לאחר תאונת דרכים, וגם פה יש למצות את הזכות של החולה “פסוריאזיס יכול להופיע חודשים לאחר התאונה, כך שניתן לקשור את המחלה לאירועי לחץ נפשי.

    “על כל אחד הסובל מפסוריאזיס לבדוק מתי המחלה פרצה, והאם במועד מוקדם לפני הפריצה היה אירוע דחק שגרם להתפרצות– זהו מפתח לזכויות משמעותיות ובנוסף לזכויות כמו פטור ממס, שיקום מקצועי, נכות כללית ועוד”- מסכם עורך דין כהן.

    מימון תואר על חשבון המדינה?

    “במידה שהמחלה הוכרה כמחלה מהשירות הצבאי או כתאונת עבודה ואפילו במקרים של נכות בשיעור 20% במסגרת תביעה לנכות כללית (לא רק פסוריאזיס), קיימת זכות חשובה של שיקום מקצועי, במסגרתו החולה יכול להיות זכאי למימון קורסים או לימודים אקדמאים ובנוסף לדמי קיום בגובה אלפי שקלים בכל תקופת הלימודים.” מספר עו”ד כהן.

    והאם יש התיישנות?

    “למרבה הפלא, בכל הנוגע לנכות מצה”ל או לזכויות בביטוח לאומי, אין התיישנות וניתן להגיש תביעות גם שנים רבות לאחר קרות האירוע המלחיץ, אפילו 20 שנה אחרי- הכל כמובן תלוי באיכות הראיות שנצליח להשיג.” עם זאת, עו”ד כהן מסייג “כאשר מדובר בתביעת נזיקין כנגד המעסיק ההתיישנות היא כ- 7 שנים וכאשר רוצים לתבוע את חברת הביטוח של החולה (כמו במקרים של פנסיה רפואית) אז יש התיישנות של 3 שנים- אך כמובן שיש חריגים.”

    “במשרד שלנו מרקמן טומשין ושות’, בתור אחד המשרדים הגדולים בארץ עם פריסה ארצית, אנו מסייעים לחברי עמותת הפסוריאזיס בהתנדבות, עו”ד ליאור טומשין נקרא לא פעם להרצות בפני חברי העמותה על זכויותיהם. ככל שאחד מהחברים ירצה שנייעץ לו בדבר זכויותיו בפני המוסדות השונים, נעשה זאת בשמחה.” מסכם עורך דין כהן.

    *כל האמור לעיל נכתב במסגרת אינפומציה לציבור, ואינו מחליף ייעוץ משפטי פרטני.

    עורך דין עמוס כהן

    ליעוץ ראשוני ללא עלות לחברי אגודה, השאירו פרטים: