תרופות ביו-סימילארית: מה חשוב לדעת?

פרופ' ארנון כהן, מומחה במחלות עור ומין

אנשים רבים בכל רחבי העולם סובלים ממחלות דלקתיות כרוניות, ביניהן פסוריאזיס, דלקת מפרקים שגרונית, מחלת קרוהן ועוד. התרופות הביולוגיות גרמו למהפך באיכות חייהם של חולים רבים ונתנו לרופאים אופציות טיפוליות שנוספו על התרופות המסורתיות. התרופות הביולוגיות נכנסו לשימוש נרחב במגוון רב של התוויות. לאחרונה, אנו שומעים יותר ויותר על תרופות ביו-סימילאריות. תרופות ביו-סימילארית הן תרופות דומות, אך לא זהות, לתרופות המקור הביולוגיות. בניגוד לגנריקה, שם ניתן לוודא כי התוצר הגנרי הינו זהה ב 100% לתרופה המקורית, בעניין התרופות הביו-סימילאריות, המצב יותר מורכב.

איך מייצרים תרופות ביו-סימילארית?

תרופות ביולוגיות מופקות בתהליכים ביולוגיים: בתרביות תאים או במיקרואורגניזמים. תוצרי תהליך הייצור הביולוגי הינם מולקולות חלבוניות ענקיות בעלות מבנה מסובך. המולקולות מיוצרות בתהליכים מורכבים המחייבים דייקנות רבה בתהליכי הייצור. כל הפרעה, ולו גם מזערית, בתהליכי ייצור של תרופה ביו- סימילארית, עשויה להשפיע על יעילות ובטיחות התרופה הביולוגית.

מהם המדדים לקביעת דמיון בין תרופה ביו-סימילארית לבין תרופת מקור?

במאמר של המועצה הבינלאומית לפסוריאזיס (International Psoriasis Council), אשר לקחתי חלק בכתיבתו, פורטו  מדדים עיקריים לקביעת הדמיון בין תרופה ביו-סימילארית לבין תרופה ביולוגית מקורית כבר בשלבי פיתוח התרופה, לפני התחלת הניסויים בבני אדם. מטרת המדדים הייתה ליצור סטנדרטיזציה בתהליך קביעת הדמיון בין תרופת הביו-סימילאר לתרופת המקור. המדדים כוללים השוואה של רצף חומצות האמינו של התרופה, שינויים מולקולריים בתרופה המופיעים לאחר ייצור החלבון, בדיקת מטען החלבון, חוזק הקישור, ניקיון, יציבות ועוד. בדיקות הדמיון בין התרופה הביו-סימילארית לבין תרופת המקור מבוצעות באמצעות שיטות אנליטיות מורכבות. על חברת הביו-סימילאר מוטלת חובת ההוכחה כי המוצר שלהן הינו איכותי, יעיל ובטוח לשימוש בדומה לתרופת המקור. עם זאת, חשוב לדעת כי לאחר ביצוע בדיקות המעבדה יש לבחון את בטיחות ויעילות התרופה במחקרים קליניים בבני אדם.

האם ניתן להרחיב את ההתוויה הרפואית של תרופה ביו-סימילארית?

מרכיב נוסף, שחשוב כי החולים יהיו מודעים אליו, הוא נושא ההתוויות הרפואיות. הכוונה היא האם לתת אישור לשימוש בתרופת ביו-סימילארית בהתוויות המאושרת עבור תרופת מקור, כאשר התוויה זו לא נבדקה בניסויים קליניים בתרופת הביו-סימילאר. למשל, בדנמרק, תרופת ביו-סימילאר רשומה לטיפול במחלת הפסוריאזיס, למרות שלא נבדקה במחקרים קליניים בחולי פסוריאזיס, אלא בחולים עם דלקת מפרקים.

מהן הנחיות משרד הבריאות בנושא של תרופות ביו-סימילאריות?

הקושי בהוכחת הדמיון בין מולקולת הביו-סימילאר ומולקולת המקור ונושא הרחבת ההתוויות הם בין הסיבות שהביאו את משרד הבריאות לכתוב את נוהל 127- מדיניות תנאי רישום ושימוש בתכשירי ביו-סימילאר. הנוהל מפרט בצורה מקיפה את התייחסות משרד הבריאות לנושא הביו-סימילאר. בהתייחס לשתי הנקודות שהזכרתי למעלה, משרד הבריאות קובע כי לצורך הוכחת הדמיון בין תרופת המקור לתרופה ביו-סימילארית, יש לערוך מבחנים השוואתיים בהיבטים של איכות הייצור של התרופה, פעילות ביולוגית, בטיחות ויעילות. בנוסף, משרד הבריאות מציין כי הרחבת ההתוויות לשימוש להתוויות שלא נבחנו בניסויים קליניים ומאושרות בתכשיר המקור תישקל לאור מכלול הנתונים הקיימים ובין היתר נתוני איכות, בטיחות ויעילות, בדגש על מגנון הפעולה של התכשיר.

האם ניתן להחליף בין תרופת מקור לבין תרופה ביו-סימילארית?

משרד הבריאות קבע כי בעת טיפול במטופל חדש שלא נרשמה לו קודם לכן תרופה ביולוגית, הרופא המטפל בהתייעצות עם המוסד הרפואי רשאים לבחור תרופת מקור או תרופה ביו-סימילארית הרשומה להתוויות המבוקשות. כלומר, מתן מרשם לתרופה ביו-סימילארית נתון לשיקול דעתם של הרופא והמוסד הרפואי המטפלים בחולה. לעומת זאת, משרד הבריאות קבע כי בעת המשך טיפול בתרופת מקור לא תבוצע החלפה אוטומטית של תרופת מקור בתרופה ביו-סימילארית ולהיפך. ההנחיה הזו שומרת על מטופלים מאוזנים המטופלים בתרופת מקור. בכך, משרד הבריאות מנחה שאין להחליף תרופת מקור בתרופת ביו-סימילאר משיקולים כלכליים של עלות נמוכה יותר.

מהי עמדת האיגודים של ההסתדרות הרפואית בנושא תרופות ביו-סימילאריות?

נייר העמדה המשותף לשלושת האיגודים: האיגוד הישראלי לרפואת עור ומין, האיגוד הישראלי לראומטולוגיה והאיגוד הישראלי לגסטרואנטרולוגיה ומחלות כבד מציג עמדה מחמירה יותר. בנייר העמדה נקבע הצורך לאשר את השימוש בתרופות ביו-סימא אריות רק במחלות בהן הוכחה יעילות ובטיחות השימוש בתרופה הביו- סימילארית הספציפית במחקרים קליניים מבוקרים, כמקובל עבור תכשירים ביולוגיים מקוריים. בהתייחס להחלטה על טיפול ביולוגי חדש,  נייר העמדה של האיגודים גורס כי ההחלטה על טיפול תהיה בידי הרופא המקצועי המטפל והחלפה בין טיפולים תיעשה אך ורק לפי שיקול דעתו הקליני של הרופא. נייר העמדה של שלושת האיגודים קובע כי החלפת הטיפול בחולה שכבר החל טיפול בתרופת מקור ביולוגית מסוימת בתרופה ביו-סימילארית של אותה תרופה תיאסר עד לקבלת מידע קליני המעיד על בטיחות ויעילות גישה זו.

מהם היתרונות והחסרונות של שימוש בתרופות ביו-סימילאריות?

החשיבות של כניסת התרופות הביו-סימא אריות לשוק התרופות, הינו חיזוק התחרות בין חברות התרופות. תחרות זו יכולה לגרום להפחתת מחיר התרופות, דבר שיאפשר למערכת הבריאות להנגיש את הטיפול הרפואי בתרופות ביולוגיות לחולים רבים יותר. עם זאת, קיימים גם חסרונות בכניסת התרופות הביו-סימא אריות. בתהליך ייצור התרופות הביו סימא אריות, מופקות מולקולות שהינן רק דומות לתרופת המקור ולא זהות. דבר הדורש תשומת לב בבדיקת היעילות והבטיחות של התרופות הביו-סימא אריות.

התרופות הביולוגיות מהוות פריצת דרך בטיפול בחולים. עם כניסת התרופות הביו-סימילארית לשוק, הציפייה היא שהן יגבירו את התחרות בין חברות התרופות ויעלו באופן משמעותי את השימוש. עם זאת עלינו לנקוט בכל הצעדים הדרושים על מנת לשמור על איזון בין העלות הכלכלית הנמוכה של תרופות ביו-סימא אריות לבין שמירה על סטנדרט גבוה של ייצור התרופות, על מנת לשמור על זכויות החולה לקבלת טיפול מיטבי.

.