על שולחן הכנסת: הסדרת השימוש בקנביס רפואי בישראל

קנביס רפואי היום על שולחן הכנסת היום, דיון בנושא הסדרת השימוש בקנביס רפואי. נציגי החולים בפסוריאזיס מבקשים להתווסף לרשימת החולים הזכאית בשימוש בקנביס רפואי.

יפעת אריאלי | אתר אשקוביט

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת תערוך דיון בנושא הסדרת השימוש בקנביס רפואי בישראל, בהשתתפות שר הבריאות, יעקב ליצמן ובשיתוף הוועדה למאבק בנגע הסמים והאלכוהול, מחר יום רביעי ה – 20 בינואר 2016 בהשתתפות נציגי עמותות החולים וביניהן, אגודת הפסוריאזיס הישראלית, האגודה לזכויות החולה, האגודה למלחמה בסרטן, העמותה למאבק בכאב, נכים למען נכים, עמותת אס”ף, ואירגון צב”י, צרכני בריאות ישראל. מנתוני מרכז המחקר והמידע של הכנסת עולה כי בישראל יש 36 רופאים המוסמכים לאשר המלצות לשימוש בקנביס רפואי, 4 בהנהלת משרד הבריאות, 18 ביחידה לקנביס רפואי באגף הרוקחות במשרד הבריאות, ו-14 מנהלים אונקולוגיים במרכזים רפואיים שונים ברחבי הארץ. בסוף מאי 2015 היו בישראל 22,254 בעלי רישיונות בתוקף לשימוש בקנאביס רפואי, לעומת 21,393 בעלי רישיון ב-31 בינואר 2015 וכ-1,800 בשנת 2009. בין המחצית הראשונה של שנת 2014 למחצית הראשונה של שנת 2015 חלה עלייה של כ-21% במספר בקשות מטופלים לאישור שימוש בקנביס רפואי (12,763 בקשות לעומת 10,499). כ-60% מהבקשות החדשות וכ-98% מהבקשות לחידוש רישיון אושרו. נתונים אלו הוצגו בדיון קודם של וועדת העבודה, הרווחה והבריאות בנושא קנאביס רפואי שנערך ביולי 2015.

בין נציגי החולים, אשר ישתתפו בדיון היום, תהיה גם יונה מנטקה קציר, מנכ”לית אגודת הפסוריאזיס הישראלית המתמודדת בעצמה עם פסוריאזיס, אשר פנתה לאחרונה לשר הבריאות בבקשה להוסיף את חולי הפסוריאזיס לרשימת מקבלי הרישיונות לשימוש בקנביס רפואי ותדגיש כי: “למחלת הפסוריאזיס היבטים נפשיים ופיזיים רבים. נכון להיום, נוהל מתן הרישיונות לשימוש בקנביס של משרד הבריאות מאפשר לסובלים מכאבים לקבל קנאביס ואינו כולל חולי פסוריאזיס שחלקם לא סובלים מכאבים אלא מגירוד מתמיד ולחץ נפשי ולכן חשוב להרחיב את מתן האישור ולהוסיף את חולי הפסוריאזיס שמחלתם היא רב מערכתית ומקיפה היבטים נוספים. השיקול האם לתת אישור לקנאביס לחולי פסוריאזיס צריך להיות על בסיס מצבו של החולה שכן הוכח מדעית שבמצבי לחץ נפשי חלה החמרה בתסמינים של המחלה. המשמעות היא אם חולה פסוריאזיס בין 60 אומר שהקנאביס הרפואי מרגיע אותו כנראה שיש הצדקה לתת לו. הוא לא מבקש בשביל הכיף. ההזדקקות לקנאביס הרפואי לא נפוצה בקרב כל החולים. בפועל מדובר על מיעוט שסובל בעיקר מכאבים מפושטים על פני עור, כאבים במפרקים ומחוסר שקט נפשי המפריע לתפקוד היומיומי”

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת בראשות יושב ראש הוועדה, ח”כ אלי אלאלוף וחברי הוועדה, ח”כ ישראל אייכלר, ח”כ מיכל בירן, ח”כ מירב בן-ארי, ח”כ אילן גילאון, ח”כ ג`מאל זחאלקה, ח”כ מאיר כהן, ח”כ אורלי לוי-אבקסיס, ח”כ שולי מועלם-רפאלי, ח”כ יעקב מרגי, ח”כ אברהם נגוסה, ח”כ איימן עודה, ח”כ טלי פלוסקוב, ח”כ נורית קורן וח”כ איציק שמולי.

קנביס רפואי

פסוריאזיס היא לא מחלה מדבקת

פסוריאזיס היא לא מחלה מדבקת

הוועדה למאבק בנגע הסמים והאלכוהול בראשות ח”כ תמר זנדברג וחברי הוועדה, ח”כ עבדאללה אבו מערוף, ח”כ דוד ביטן, ח”כ מירב בן-ארי, ח”כ יחיאל חיליק בר, ח”כ שרן השכל, ח”כ יצחק וקנין, ח”כ שלי יחימוביץ`, ח”כ אברהם נגוסה וח”כ חמד עמאר.

מחלת הפסוריאזיס, היא מחלה כרונית המופיעה אצל כ – 3% מקרב האוכלוסייה, הכוללת ילדים ומבוגרים. המחלה מתמשכת כל החיים ומתבטאת במשטחי עור אדומים ובקשקשת על פני הגוף. המיקום האופייני ביותר הוא במרפקים, בברכיים ובעור הקרקפת. במקרים קשים יותר של פסוריאזיס מופיעים שטחי עור דומים בחלקי גוף נוספים לעיתים עד כדי כיסוי שטח הגוף כולו. כ – 5% מחולי הפסוריאזיס סובלים גם מדלקת מפרקים המתלווה למחלת העור ומתבטאת בכאבים ונפיחות במפרקים עד כדי נכות ונקראת פסוריאטיק ארטריטיס. בשנים האחרונות גוברות העדויות המדעיות המוכיחות כי מדובר במחלה רב מערכתית וכי חולי הפסוריאזיס נמצאים גם בסיכון מוגבר לחלות במחלות לב וכלי דם במהלך החיים. בשל המאפיינים החיצוניים של מחלת הפסוריאזיס, נאלצים רבים מהחולים להתמודד עם אפליה ונידוי חברתי שכן למחלה נקשרה סטיגמה לא נכונה ומוטעית שמדובר במחלה מדבקת. אגודת הפסוריאזיס הישראלית קוראת לחולי פסוריאזיס לפנות אליה למוקד המאויש 24 שעות ביממה בטלפון שמספרו 03-6247611 וכן לשמור על קשר בפייסבוק