אגודת הפסוריאזיס הישראלית במכתב דרמטי למשרד הבריאות: אפשרו לחולי הפסוריאזיס שנואשו ומיצו את הטיפולים המקובלים, לקבל רישיון לשימוש בקאנביס רפואי”

מאת: שרית יוכפז

אגודת הפסוריאזיס הישראלית במכתב דרמטי למשרד הבריאות:
“אנחנו עוברים שבעה מדורי גיהנום, סובלים מייסורי נפש וגוף ומרגישים כמו מטופלים סופניים שאין לרפואה מה להציע להם”
“אפשרו לחולי הפסוריאזיס שנואשו ומיצו את הטיפולים המקובלים, לקבל רישיון לשימוש בקנאביס רפואי”

צמח הקנאביס לפסוריאזיס

מחלת הפסוריאזיס, היא מחלה כרונית הנמשכת כל החיים ומתבטאת במשטחי עור אדומים, נגעים, גרד וקשקשת על פני הגוף. על פי מחקרים, חולי הפסוריאזיס נמצאים בסיכון מוגבר לחלות במחלות לב, כולסטרול, השמנת יתר וסוכרת במהלך החיים. פסוריאזיס עלולה להופיע בכל גיל ויש לה רקע תורשתי גנטי. בקרב כשליש מהחולים יש סיפור משפחתי של חולה נוסף לרוב אחים, הורים או דודים. לאחרונה הוכרה המחלה על ידי ארגון הבריאות העולמי ה – WHO כמחלה חמורה אשר יצא בקריאה להנגיש לציבור החולים את מגוון הטיפולים המתקדמים הקיימים. נכון להיום עוד לא קיימת שיטה לריפוי המחלה, אך ישנן תרופות רבות להקלת התסמינים החיצוניים והפנימיים אשר מעניקות איכות חיים. מסקר שערכה בעבר אגודת הפסוריאזיס הישראלית עלה כי 21.7% מהציבור בישראל חושב שפסוריאזיס היא מחלה מדבקת. בקרב צעירים בני 18-24 המצב חמור יותר שכן כ – 30.3% מהם חושבים כך. הסקר נערך באמצעות מרקט ווטש בהשתתפות כ – 500 ישראלים. למרות המראה החיצוני של הנגעים, חשוב לדעת כי פסוריאזיס איננה מחלה מדבקת, אין אפשרות לחלות בפסוריאזיס על ידי קירבה פיזית לחולה. המחלה לא עוברת במגע בין בני אדם ולכן אין מניעה לבלות עם אנשים המתמודדים עם פסוריאזיס במסגרות שונות. אין גם בעיה לאכול, לשתות מאותם כלי אוכל, או לבוא במגע עם סדינים, מגבות, ספות או מיטות. גם אין חשש לחבק, לנשק או לקיים מגע חברי, אינטימי או מיני עם חולה פסוריאזיס.

יונה מנטקה קציר, מנכ”לית אגודת הפסוריאזיס הישראלית פנתה הערב (יום שני 12 בפברואר 2018) במכתב דרמטי לח”כ הרב יעקב ליצמן, סגן שר הבריאות ולד”ר מיכאל דור, יועץ רפואי ראשי ביחידה לקנביס רפואי במשרד הבריאות בנושא מתן רישיונות לשימוש בקנביס למטרות רפואיות בהתוויה לחולי פסוריאזיס במסגרת רפורמת הקנאביס של משרד הבריאות.

במכתבה המרגש הדגישה מנכ”לית אגודת הפסוריאזיס, המתמודדת בעצמה עם המחלה כי: “למרות שפסוריאזיס איננה מוגדרת ככזו אשר מתים ממנה, חלקנו סובלים מבחינה פיזית לא פחות מאשר חולים בתחום הטיפול הפליאטיבי שכן כידוע לכם, אין כיום דרך לרפא את מחלת הפסוריאזיס. מדובר במחלה המפריעה לתפקוד היומיומי לאורך שנות חיים ארוכות, במהלכם ישנם חולים העוברים מתרופה לתרופה, ממשחה לכדורים, מכדורים לזריקה ועבורם מדובר בלא פחות משבעה מדורי גיהנום. ישנם חולי פסוריאזיס שאף תרופה לא עוזרת להם לגמרי והם סובלים מייסורי נפש וגוף ומרגישים כמו מטופלים סופניים שאין לרפואה מה להציע להם”.

יונה מנטקה קציר, ציינה במכתב כי זו אינה הפעם הראשונה שאגודת הפסוריאזיס הישראלית פונה למשרד הבריאות בנושא מתן רישיונות לקנאביס רפואי וכתבה כי: “פונה אני אליכם פעם נוספת בשם חולי הפסוריאזיס בישראל על מנת להוסיף את מחלת הפסוריאזיס לרשימת ההתוויות הרפואיות המאושרות לטיפול בקנביס רפואי ולאפשר לחולי הפסוריאזיס שנואשו ומיצו את הטיפולים המקובלים למחלה, לקבל רישיון לשימוש בקנאביס רפואי. משיחות ומפגשים שקיימנו עמכם בעבר הבנתי כי אתם דורשים הוכחה מחקרית על יכולתו של קנאביס רפואי לסייע לחולי הפסוריאזיס, אולם לצערי מחקר הקנאביס בחיתוליו ואין אנו אנשי מחקר ומדע אלא חולים הסובלים. יחד עם זאת היות והמערכת הרפואית בישראל ובעולם מכירה בכך שקיימים שימושים רפואיים לקנביס העשויים להקל על חולים במחלות מסוימות, אנו מצפים ומקווים כי תתחשבו גם בנו ותמצאו לנו מקום בהתוויות”.

עוד כתבה במכתב: “חשוב לדעת כי מחלת הפסוריאזיס היא מחלה כרונית וחשוכת מרפא. המחלה מתבטאת בגרד עז, משטחי עור אדומים ובקשקשת על פני הגוף. חלק מחולי הפסוריאזיס סובלים גם מדלקת מפרקים המתלווה למחלת העור ומתבטאת בכאבים ונפיחות במפרקים עד לכדי נכות (פסוריאטיק ארטריטיס). לצד הסבל הפיזי הבלתי פוסק ובשל המאפיינים החיצוניים של המחלה, נאלצים רבים מאתנו להתמודד עם אפליה ונידוי חברתי שכן למחלה נקשרה סטיגמה מוטעית שמדובר במחלה מדבקת. ההזדקקות לקנאביס הרפואי לא נפוצה בקרב כל החולים. בפועל מדובר במיעוט אשר סובל בעיקר מכאבים מפושטים על פני עור, ומגרד אשר גורם לחולה חוסר שקט ומצוקה נפשית רבה אשר יוצרים שילוב של היבטים שונים במישור הפסיכיאטרי למצבנו”.

לסיכום הבהירה, יונה מנטקה קציר: “כמי שמתמודדת בעצמה עם מחלת הפסוריאזיס שהתפרצה במהלך השירות הצבאי ועומדת כיום בראש אגודת הפסוריאזיס הישראלית, אודה לכם מאוד אם תשקלו כחלק מרפורמת הקנאביס הרפואי ותהליך ה”מדיקליזציה” שעובר התחום, לאפשר לנו חולי הפסוריאזיס לקבל רישיון לשימוש ולכלול את מחלתנו ברשימת ההתוויות המוכרות כפי שמפורט בנוהל 106 של משרד הבריאות”.

אגודת הפסוריאזיס הישראלית מובילה את חוד החנית לשיפור איכות החיים של חולי הפסוריאזיס בישראל, ואחראית על ייצוג החולים בקרב קובעי המדיניות. האגודה פועלת למען רווחת חבריה החולים ומספקת מגוון רחב ומתחדש של שירותים בריאותיים מקצועיים, חברתיים, תרבותיים וכלכליים. האגודה קוראת לחולי פסוריאזיס לפנות אליה אם נתקלו באפליה במסגרות שונות או בבירוקרטיה מול הרשויות למוקד המאויש 24 שעות ביממה בטלפון שמספרו 03-6247611 וכן לשמור על קשר בפייסבוק ולבקר גם באתר האינטרנט.

את הקאנביס :

מקבלים חלק מחולי הסרטן, חולים סופניים וחולים פסיכיאטרים.