יונה טאוב

לא אחת אנו נשאלים על ידי החברים החדשים מה לוקחים לים המלח? איך נרשמים לים המלח?
ועוד שאלות משאלות שונות ומשונות.
אנסה להשיב לשאלות אלה על פי מיטב נסיוני רב השנים. אין לי ספק שלחברותי וחברי לירידה יש תשובות נוספות.
מי שמעונין להוסיף מנסיונו מוזמן לעשות זאת ע”י הודעה בפורומים, במשרדי האגודה, במייל או ביונת דאר.

איך נרשמים?

1. נגשים לרופא העור. על פי חוק הבריאות הממלכתי חולה פסוריאזיס זכאי לשהיה של עד 28 יום בים המלח. יש קופות שהביטוח המשלים שלהם מוסיף כמה ימים. הרופאים אמורים לאשר לכל חולה שאחוז הכיסוי של גופו בנגעי פסוריאזיס הוא 50% ומעלה. (מי שמתעקש, רופאים יותר ליברלים מאשרים גם פחות מזה.) צריך להיות אסרטיביים ולעמוד על זכותכם כי יש רופאים שנמנעים מלאשר מכל מיני סיבות רבות ומשונות ולאוו דוקא רפואיות. מהרגע שהרופא אישר – יש כאלה שנותנים את האישור קודם לירידה, יש כאלה שמבקשים להגיע אליהם אחר הירידה ואז נותנים את האישור. כשהאישור המיוחל נמצא בידיכם עוברים לשלב השני.

2. אגודת הפסוריאזיס הישראלית מארגנת קבוצות ירידה פעמיים בשנה בד”כ אחרי תקופות החגים בסתיו ובאביב, סוכות ופסח. האגודה מפרסמת מראש את ההסכמים שנחתמו בין האגודה לבתי המלון, תאריכי ירידה ועלות השהיה ליום בחדר זוגי ובחדר ליחיד. מתקשרים  למשרדי האגודה, למי שעדיין לא חבר, זה הזמן להצטרף. נרשמים למחזור המועדף על ידי היורד. ניתן גם להרשם ישירות בבתי המלון ולא בתקופות הירידה, רישום כזה לפעמים הוא במחיר שונה.
האגודה משתדלת לשדך חבר/ה לכאלה שאין להם בן זוג לחדר. מספר בתי מלון עושים זאת בעצמם.

3. יש אישור, נרשמתם, עבדתם קשה, חלפה התקופה וחוזרים למציאות – בתום השהיה משלמים לבית המלון את מלוא הסכום, המלון נותן לכם קבלות על התשלום ואישור שהיה. מצוידים באישורים אלה חוזרים לקופת החולים, אלה שצריכים להגיע קודם לרופא, נגשים ומקבלים את האישור הרפואי, אלה שבידם נמצא האישור הרפואי נגשים ישירות למזכירות. מגישים את כל המסמכים והקופות מחזירות את ההפרש בין מחיר המלון למקובל בקופה.

כל קופה והמחיר שלה, יש לברר מראש איזה סכום הקופה מחזירה.

חברים הנזקקים לעזרה כלכלית יכולים לפנות בבקשת עזרה לועדת פרט.

לידיעתכם – הקופות נכון לרגע זה לא מאשרות באותה שנה טיפול בים המלח ופוטותרפיה.

חולים במחלות הנוטלים תרופות מתבקשים להתיעץ גם ברופא המשפחה על הסיכונים האפשריים.

 

מה לוקחים לים המלח

1. בגוד – מספיק לכל תקופת השהיה, צריך לכלול בגדים נוחים לסולריום כאלה  שניתן למרוח משחות ושמנים תחתם. לפחות 2 בגדי ים, בגדי ערב להסתובב בלובי של המלונות.
2. נעליים – 2 זוגות כפכפים או משהו שמתאים להסתובב בו על משטח רטוב, חול, לכאלה שרגישים זוג שקפקפים לירידה לים המלח, נעלי ספורט לאלה שעושים או חושבים שיעשו וכמובן לערב.
3. דברי רחצה – או בשפה הצבאי גלח”צ (גלוח צחצוח) כל מה שאתם רגילים ונוהגים להשתמש בבית תופס גם שם.
4. משחות/שמנים – אין סוף ואין גבול , מיליון שיטות- פרוט בהמשך.
5. תרופות – המשתמשים בתרופות באופן קבוע צריכים להצטייד בתרופות לכל התקופה, בית המרקחת הקרוב נמצא בערד, חצי שעה נסיעה. רצוי להצטייד בכדורים נגד כאב ראש, שלשול, עצירות, אלרגיה, עקיצות וכל אחד לפי ההיפוכונדריות שלו.
6. פנאי – דיסקמן, ווקמן, וכו”. חומר קריאה, תשבצים, משחקי חברה – שש בש, שח וכו”.
7. שתיה ואוכל – אמנם בית המלון מספק ארוחת בוקר וערב, מים יש במתקני שתיה וכל היתר די יקר, אז למי שאוהב נשנושים, שתיה שונה רצוי שיביא איתו.

אופן הטיפול

עיקר הטיפול הוא שיזוף תחת קרני השמש המלטפות בלבוש אדם וחוה לפני שהם נגסו בפרי האסור. בשפת בני אדם ערום מלא. השיזוף מתבצע בסולריום המרכזי (סולריום – חצר שיזוף) או על גגות בתי המלון. קימת הפרדה בין נשים לגברים.
השעות המומלצות ע”י הרופאים הם בין 0800 ל 1100 בבוקר ובין 1430 ל 1700 אחה”צ.
זה לא טאבו, כל מטופל לומד במשך הזמן את השעות המתאימות לו.
יש להתחיל בחשיפה הדרגתית לשמש, לעללות במינון כל יום על מנת לא לקבל כוויות.

לסובלים מבעיות מפרקים מומלץ לקחת גם חבישות בוץ, גופרית ומאסג”ים. ניתן לטבול בים המלח או בברכות המלח הנמצאות בבתי המלון, מומלץ פעמיים ביום – 20 דקות כל פעם.

שיטות טיפול

רצוי להתחיל בהכנה עוד בטרם הירידה לים המלח , לחולים בעלי שכבות של קשקשת עבה מומלץ להסירה ע”י מריחה של משחה המכילה חומצה סליצילית ואמבטיות עם שמן אמבט כמו אמול או בלנאום. זה הופך את כל הטיפול הרבה יותר אפקטיבי.

הטיפול המקובל כיום – מורחים כחצי שעה לפני היציאה לשמש קרם לחות ללא אלכוהול (אלכוהול מיבש את העור) ואח”כ מדי פעם לפי הצורך, ניתן להתקלח בזמן השהיה בשמש ללא חשש.
ניתן למרוח קרם הגנה על אותם מקומות בגוף שאין בהם נגעי פסוריאזיס.

טיפולים אחרים מקובלים – מריחת שמן תינוקות, לפני ובזמן השהיה, וזלין, אוצרין, חומצה סליצילית וטאר.

אחרי השהיה בשמש מומלץ להתקלח או למהדרין לעשות אמבטיה עם שמן אמבט ולמרוח קרם לחות מאוד רווי לעור יבש.

רצוי להצטייד במשחה נגד כוויות. שיזוף לא זהיר עלול לגרום לכוויות ולהפרעה בטיפול.

כתוצאה משימוש בשמן ומים לבעלי עור רגיש עלולה לצאת חררה, יש להצטייד במשחה מתאימה.