* דיסקליימר: הנתונים הגיעו מתוך תוצאות מילוי הסקר של חברי האגודה אשר מצורף גם בעמוד זה, לחצו והשיבו גם אתם והשפיעו עוד היום ❤️

פרופ’ יובל רמות

אחראי מרפאת פסוריאזיס, מחלקת עור, מרכז רפואי הדסה עין-כרם.

“מחלת הפסוריאזיס אינה רק מחלה עורית אלא מחלה סיסטמית, ובחלק מהחולים יכולה להיות גם תחלואה נלוות. כיום, בעזרת טיפול מותאם אפשר, ברוב המקרים לטפל במחלה ובכך להימנע מפגיעה באיכות החיים”

כיצד זה עובד?

פסוריאזיס הינה מחלה עורית כרונית, הפוגעת בכ- 2-3% מהאוכלוסייה, וההערכות הן כי בארץ ישנם מעל 250,000 חולים הסובלים מהמחלה. ברוב המקרים המחלה הינה בדרגת חומרה קלה, ומערבת אזורים מצומצמים בלבד בגוף. עם זאת, בחלק לא מבוטל מהמקרים, בסביבות 20% מהחולים, המחלה יכולה לערב שטחים נרחבים מהעור. כפי שצוין, המחלה העורית, במיוחד בדרגתה הקשה, יכולה להיות מלווה במחלות נוספות כגון דיכאון, אובדן כושר עבודה, דלקת מפרקים, מחלות לב ועוד, ולכן יש חשיבות רבה לטיפול יעיל ומוקדם במחלה.

לאורך שנים רבות, אפשרויות הטיפול במחלה, בעיקר בחולים בדרגה הבינונית-קשה, היו מוגבלות מאוד. חולים שסבלו ממחלה בדרגה קשה נאלצו לשהות חודשים ארוכים במחלקות אשפוז בבתי חולים או בים המלח, או לעבור קורסים מתישים של פוטותרפיה (טיפול באור). גם במקרים אלה, הטיפול בדרך כלל הביא להפוגה זמנית בלבד במחלה, ולאחר זמן קצר המחלה חזרה והופיעה. הדבר הביא לתסכול משמעותי בקרב החולים, ואכן מחקרים הראו כי רמת הדיכאון והחרדה בקרב המטופלים הייתה גבוהה בהרבה מאנשים בריאים.

כל זה השתנה ב- 15 השנה האחרונות, בזכות הבנה טובה יותר של המנגנונים העומדים בבסיס המחלה. מחקרים שבוצעו בשנים האחרונות, שעזרו לבודד את המסלולים הדלקתיים, בשילוב עם התקדמות טכנולוגית שאפשרה לפתח תרופות המשתקות באופן “בררני” את אותם מסלולים, הביאו למהפכה בטיפול בחולי פסוריאזיס. היתרונות הגלומים בשיטה זו הנם כפולים – הסלקטיביות של התרופות מאפשרת יעילות גבוהה ביותר בצמצום הפריחה, וכן מקטינה משמעותית התפתחות של תופעות לוואי שאינן רצויות.

לא להתפשר

טיפולים אלה, הקרויים טיפולים ביולוגיים, מבוססים על נוגדנים הניתנים בזריקות תת-עוריות או תוך-וורידיות. כיום מאושרות בארץ 11תרופות ביולוגיות לטיפול בפסוריאזיס. הדור הראשון של הטיפולים, שלא היה ספציפי במיוחד למחלת הפסוריאזיס, כוון כנגד חלבונים הקרויים TNF או שילוב של אינטרלוקין-12/23. בעוד שטיפולים אלה יעילים, והביאו עמם בשורה חדשה לחולים, ברוב המקרים היכולת שלהם לנקות את החולים מהנגעים לא מלאה. הדור החדש של הטיפולים הביולוגיים כולל תרופות המכוונות כנגד אינטרלוקין 17 או אינטרלוקין 23.

טיפולים חדשים אלה הביאו למהפכה ביכולת “לנקות” את החולים מהנגעים. למעשה, כיום ניתן להביא ברוב החולים למצב של עור נקי בזכות טיפולים אלה, כאשר בסביבות 80% מהחולים ניתן להגיע לעור כמעט נקי ממחלה, וב 60% מהחולים לעור נקי לחלוטין, כאשר הפרופיל הבטיחותי של הטיפול גבוה. הצלחה טיפולית כזו נחשבה עד לפני שנים לא מעטות כמו מדע בדיוני, אך כיום בזכות הטיפולים החדשים היא בת השגה.

בעקבות הטיפולים הביולוגים התחוללה מהפכה במטרות הטיפול בפסוריאזיס. אם לפני 5 שנים המטרה הטיפולית הייתה שיפור של 75% בפריחה, כיום המטרה היא שיפור של 90% בנגעים ואפילו הגעה לעור נקי לחלוטין. מחקרים מראים כי ההצלחה בטיפול בעור מביאה עמה גם שיפור רב בתחושות של המטופל, ירידה משמעותית בשיעורי החרדה והדיכאון, וכן עליה במדדי איכות החיים של החולים. כך שלמעשה בקרב רבים מהחולים, הטיפולים החדשים “החזירו אותם לחיים”, ואפשרו להם לשוב לחיי עבודה ומשפחה שגרתיים.

מרבית התרופות הביולוגיות כלולות בסל הבריאות לטיפול בפסוריאזיס וזמינות בקופות החולים. עם זאת, חלק מהתרופות החדשות טרם נכלל בסל הבריאות, ויש לקוות שיוכללו בסל כדי לאפשר טיפול מיטבי באוכלוסיית החולים הסובליםממחלה בדרגה בינונית-קשה.
את ההחלטה על הטיפול ואת המעקב יש לבצע בשיתוף עם רופא/ת עור, ובהתחשב במאפיינים הייחודיים לכל חולה.

מומלץ לחולי הפסוריאזיס לפנות למרפאת עור על מנת לשמוע פרטים נוספים על הטיפולים ולבדוק את ההתאמה לטיפולים אלה.

למידע נוסף יש לפנות לרופא העור שלך.