יורם הכט

מה היא הפסוריאזיס?

פסוריאזיס היא מחלת עור שכיחה המופיעה ב כ 3 אחוזים מהאוכלוסייה. ברוב האנשים עם פסוריאזיס מופעים שטחי עור אדומים מכוסי קשקש לבן בגב המרפקים והברכיים. בחלק קטן המחלה מפושטת יותר ומופיעה גם בחלקי עור אחרים ובקרקפת. משחות וקרמים מביאים בדרך להטבה מסוימת במחלה אך מחייבות שימוש יומיומי לתקופות אמוד ארוכות. בנוסף – רובן שומניות או בעלות ריח לא נעים – תכונות המקשות על ההתמדה בטיפול. טיפול פוטותרפיים בתאים של מנורות פלורוצנטיות עם אור מסוג UVB – יעילים לטיפול באנשים עם פסוריאזיס קשה המכסה את רוב חלקי העור. החיסרון במכונות אלו שכל העור נחשף ל UV כולל העור הבריא – עובדה לא רצוייה באנשים עם מספר נגעים בודדים. בנוסף – עקב העוצמה הנמוכה של העור הטיפולים הם ממושכים ומחייבים לרוב 3-4 טיפולים בשבוע ל 10 שבועות ויותר.

מה היא מערכת המולטיקליר?

מערכת המולטיקליר היא המערכת החדשנית ביותר לטיפול ממוקד ב נגעי עור. זו מערכת ממוחשבת המייצרת מספר אורכי גל , הממוקדים לנגעים ללא פגיעה בעור הבריא מסביב. מערכת מומחה בתוך המערכת מתאימה את אורך הגל למחלה / מצב בעור שבו מטפלים להבטחת היעילות המקסימאלית. מערכת זו שקיבלה את אישור ה FDA האמריקאי לטיפול בפסוריאזיס ומחלות עור אחרות, נמצאת בשימוש במרפאות עור מובילות בארצות ארצות אמריקה, אירופה ואסיה ומהווה פריצת דרך בטיפול בפסוריאזיס ובמספר מחלות עור אחרות.
הטיפול קיים בביה״ח איכילוב ובתל השומר.

איך המולטיקליר עובד?

בטיפול מולטיקליר בפסוריאזיס מנצלים תכונות ייחודיות של אורך גל המכונה narrow band UVB. מודבר על אורך גל שיש לו יכולת ריפוי גבוהה של פסוריאזיס ויחסית מעט סיכון לכוויות. האור מכוון לנגע על ידי מערכת אופטית חדשנית – תוך הגנה של העור הבריא סביב.

מה ארגיש בטיפול?

כל פולס שלטיפול נמשך פחות משנייה. טיפול מלא בכל הנגעים ימשך –כ 5 דקות. ניתן להרגיש מעט חום מקומי בזמן הטיפול – אך הטיפול אינו כואב. כ 24 שעות לאחר הטיפול יופיע אודם קל באזור המטופל שיימשך 2 -3 ימים.

לאילו תוצאות ניתן לצפות?

הטיפול הממוקד בפסוריאזיס מתבצע פעמיים בשבוע. עבודות מחקר שבוצעו במדינות שונות בעולם מראות תגובה מהירה וטובה ב 85-90 אחוזים מהמטופלים תוך כ 10טיפולים.

למי מתאים הטיפול?

מתאימים לטיפולים חולים הסובלים מנגעים המכסים עד 20 אחוז מהשטח גופם.

האם הטיפול בטוח?

כידוע לכל חשיפה מוגזמת לאור UV מלווה בסיכון יתר להזדקנות העור והסרטן העור. בניגוד ל PUVA שעלולה להעלות סיכון למלנומה לא נמצאה עד היום עלייה בסיכון למלנומה בטיפול ב UVB או UVA ללא פסוראלן. יתרון נוסף של מולטיקליר על “שיזוף” במכשור פוטותרפי לכל הגוף, מכוני שיזוף או חשיפה רגילה לשמש היא שהמולטיקליר האור ממוקד רק על הנגע הדורש טיפול – ללא חשיפה של העור הבריא סביב. מאחר שזמן הטיפול והשטח הם קטנים – הכמות הכוללת של אור שבו משתמשים היא שווה או קטנה לכמות האור שמקבלים בטיפולים פוטותרפיים רגילים.