האגודה פנתה לקופת חולים כללית בנושא סירוב שרותי בריאות כללית והערמת קשיים על חולי פסוריאזיס בקבלת תרופות ביולוגיות המאושרת בסל הבריאות 2016.

במכתב ששלחה יונה מנטקה קציר, מנכ”לית אגודת הפסוריאזיס (3.4.2016) היא מציינת כי: “מתחילת שנת 2016 הולכות ומצטברות באגודת הפסוריאזיס תלונות ופניות של עשרות חולי פסוריאזיס המבוטחים בשרותי בריאות כללית, על סירוב הקופה, בקבלת תרופה ביולוגית והערמת קשיים שלא לצורך. מדובר במדיניות בלתי צודקת אותה קשה לי להבין ולקבל כלפי חולי הפסוריאזיס אשר חברים בקופת כללית וזקוקים לתרופה אשר אושרה ונמצאת בסל הבריאות נכון לשנת 2016.”
מנכ”לית אגודת הפסוריאזיס מדגישה כי: “לשמחתנו בשנים האחרונות הוסיפה הוועדה הציבורית להרחבת סל שירותי הבריאות כ – 5 תרופות ביולוגיות אשר אושרו לחולים אשר עומדים בקריטריונים לקבל תרופות ביולוגיות. כל התרופות אושרו כתרופת קו ביולוגי ראשון ובכל קופות החולים (פרט לשירותי בריאות כללית) כאשר נירשמת אחת מהתרופות ברשימה על ידי הרופאים החולה אכן מקבל את התרופה ומתחיל מיד בטיפול. בשירותי בריאות כללית קיים מצב שונה אשר גורם לקשיים מיותרים לחולים הנתקלים בסירוב לקבל חלק מבין התרופות אשר כאמור כלולות בסל 2016. כאשר הרופא רושם לחולה של הכללית את התרופה הנקראת סטלרה (Stelara) הוא לפתע מתבשר כי אצלכם היא מוגדרת כתרופת קו ביולוגי שלישי ועליו “להיכשל” קודם בתרופות אחרות על מנת שיקבל אותה. יתרה מכך, רק השנה (2016) אושרה התרופה הביולוגית הנקראת קוסנטיקס (Cosentyx) וכאשר הרופא מחליט לרשום אותה למבוטחי הכללית, החולים מגלים כי אתם החלטתם לתת אותה רק לאחר שישתמשו ו”יכשלו” בכל התרופות שקיימות ברשימה.”
לסיכום כותבת יונה מנטקה קציר, המתמודדת אף היא עם מחלת הפסוריאזיס כי: “מדובר בנוהג פסול הכרוך בסבל פיזי ונפשי לחולי הפסוריאזיס המתמודדים עם מחלה חשוכת מרפא הנמשכת כל החיים. התרופות הביולוגיות המתקדמות מעניקות לנו איכות חיים ומאפשרות לכולנו להיות חלק בלתי נפרד ממעגל העבודה והחברה בישראל. בכל שאר הקופות מכבדים את החלטת הרופא אשר למד כל כך הרבה שנים, מעודכן במחקרים החדשים ומקבל החלטה על הטיפול המתאים ביותר לחולה מבין התרופות הביולוגיות. תמוה שבשרותיי בריאות כללית מנסים “לדחוף” בכוח תרופות אחרות ממה שנרשם.

חולי פסוריאזיס בשונה מחולים כרוניים אחרים מתמודדים עם פן נפשי של המחלה מעבר למצב הפיזיולוגי הכרוך במראה אסתטי בעייתי, הם נאלצים להתמודד גם עם פן חברתי אשר כרוך לעיתים גם בנידוי ובקרב חלקם המצב הנפשי הוא בעל השפעה דרמתית על החמרת המחלה”.