ד”ר אורנית כהן-עזרא  | המרכז למחלות כבד, בית חולים שיבא תל-השומר

מחלת הפסוריאזיס זו מחלת עור דלקתית כרונית בה יכולים להופיע מצבי חולי נוספים כמו מחלת מפרקים ודלקת בעין (uveitis). הנתונים מראים שלאנשים הסובלים מפסוריאזיס יש שכיחות גבוהה יותר של סוכרת, יתר לחץ דם, הפרעה בשומני הדם, השמנת יתר ותסמונת מטבולית. לאלו עם תסמונת מטבולית יש סיכון גבוה יותר למחלות לב ולמחלת כבד שומני ולכן חשוב לזהותה ולטפל בה.

ההגדרה של תסמונת מטבולית כוללת לפחות 3 מהבאים:

  1. השמנה בטנית שמתבטאת בהיקף מותניים  102 ס”מ ≤ בגברים, 88 ס”מ ≤ בנשים
  2. רמת שומנים מסוג טריגליצרידים בדם  150 mg/dL≤
  3. רמת כולסטרול HDL  מתחת ל- 40 mg/dL בגברים ומתחת ל – 50 mg/dL בנשים
  4. לחץ דם סיסטולי מעל 130 mmHg ודיאסטולי מעל 85 mmHg
  5. רמת גלוקוז בצום בפלזמה מעל 100 mg/dL

שכיחות התסמונת המטבולית בחולי פסוריאזיס בעבודות השונות נעה בין 20% ל-50% מהחולים.
ישנן עבודות המצביעות על קשר בין חומרת מחלת הפסוריאזיס ומידת התפשטותה לבין שכיחות התסמונת המטבולית – ככל שמחלת הפסוריאזיס קשה יותר או נרחבת יותר יש שכיחות גבוהה יותר של תסמונת מטבולית.
כאמור, תסמונת מטבולית מעלה סיכון למחלת הכבד השומני – מצב בו יש הצטברות של שומנים (טריגליצרידים) בתאי הכבד. הצטברות השומן בתאי הכבד יכולה להיות תהליך שפיר שאינו פוגע בכבד, אך במצבים מסוימים זה גורם לדלקת בכבד ולהתפתחות של צלקת בכבד עד כדי שחמת. במצב של שחמת כבד יש רקמה צלקתית משמעותית בכבד הפוגעת בתפקוד הכבד ומעלה סיכון לגידולי כבד.
מחלת הכבד השומני זו מחלת הכבד הכרונית הראשונה בשכיחותה בעולם המערבי, שכיחותה מגיעה ל- 10-25% מהאוכלוסייה. היא שכיחה יותר במטופלים עם השמנת יתר, סוכרתיים, עם שומנים גבוהים בדם וכמובן במטופלים עם תסמונת מטבולית.

מחקרים מראים שלמטופלים עם מחלת פסוריאזיס יש שכיחות גבוהה יותר של כבד שומני: פי 1.5-3 בהשוואה לאוכלוסייה הכללית.
הטיפול בכבד שומני כולל אורח חיים בריא, ירידה במשקל, פעילות גופנית, מעקב ואיזון ערכי סוכר ושומני הדם. הצורך בשיפור אורח החיים מהווה אתגר למטופלים ורבים מתקשים בירידה במשקל. מה גם שלחלק מהחולים עם פסוריאזיס יש מעורבות מפרקית המקשה על ביצוע פעילות גופנית.
נקודה נוספת שיש לשים לב אליה היא ההשפעה של טיפולים תרופתיים מקובלים לפסוריאזיס על הכבד. התרופות לטיפול בפסוריאזיס כוללות Methotrexate (MTX) וציקלוספורין:
ציקלוספורין יכול להחמיר מרכיבים של התסמונת המטבולית ולגרום לעליה בערכי לחץ הדם, עליה בערכי סוכר ושומני הדם.
MTX זו תרופה שיכולה לגרום להתפתחות צלקות בכבד ולפגוע בתפקוד הכבד, בפרט במטופלים עם כבד שומני.
לאור הנ”ל יש לנקוט בזהירות במתן תרופות אלו למטופלים עם פסוריאזיס ומחלת כבד שומני. תחת הטיפול בתרופות אלו יש מקום לעקוב אחר ערכי לחץ הדם, משקל, סוכר ושומני הדם, לזהות מחלת כבד שומני, להעריך את מצב הכבד ולהיות במעקב.

לסיכום: בחולי פסוריאזיס יש שכיחות גבוהה יותר של תסמונת מטבולית וכבד שומני, דבר היכול לגרום לפגיעה כבדית. נוכחות של כבד שומני מצריכה שינוי באורח חיים, ירידה במשקל, פעילות גופנית, איזון ערכי סוכר ושומני הדם ובחירה נכונה של טיפולים תרופתיים למחלת הפסוריאזיס.