רמיקיד, הידועה בשמה הגנרי Infliximab, הינה התרופה הביולוגית הראשונה שאושרה לשימוש ע”י מינהל התרופות והמזון האמרקאי (FDA). רמיקיד מאושרת משנת 1999 למחלת הקרוהן, דלקת מפרקים שגרונית (ראומטואיד ארתריטיס), דלקת מפרקים מקשחת (אנקלוזינג ספונדיליטיס) דלקת מפרקים ספחתית (פסוריאטיק ארתריטיס) קוליטיס כיבית וכן פסוריאזיס. נכון להיום, נרכש ונאסף ידע ברמיקיד של 15 שנה  וטופלו למעלה ממיליון מטופלים ברחבי העולם בהתויות השונות.

האיפיונים העיקריים:

רמיקיד תרופה קלה ונוחה למתן. ניתנת בעירוי באשפוז יום בבית חולים או במרכזי אינפוזיה בקופות החולים. משך העירוי הינו שעתיים- שלוש בלבד. במהלך העירוי, תוכל/י לנוח, לקרוא, לעבוד, לצפות בטלוויזיה או להקשיב למוזיקה

רמיקיד ניתן רק 6-8 פעמים בשנה.

כיצד רמיקיד פועלת?

במחלת הפסוריאזיס הגוף מייצר עודף של חומר המכונה TNF-a (Tumor Necrosis Factor Alpha) המצוי בין היתר בנגעים העוריים וגורם למחלת הפסוריאזיס. רמיקיד פועל על ידי ניטרול השפעתו של TNF-a ובכך התרופה חוסמת את גורם ההתפתחות של מחלת הפסוריאזיס ומנקה את העור. מטרת הטיפול ברמיקיד אינו רק להקל על תסמיני המחלה, אלא גם להפחית את התגובה הדלקתית ולאפשר לרקמה להחלים, לנגעים להעלם ולעור להתנקות.

רמיקיד הינו התכשיר הביולוגי היחידי שעובד כנגד שלושת צורות ה TNF-a המשופעלות במחלה.

יעילות התרופה:

במחקרים קלינים ברמיקיד נמצא שבלמעלה מ 80% מהמטופלים ( 8 מתוך 10 חולים !) שקבלו את התרופה חל שיפור של לפחות 75% בשטח הגוף המכוסה בפסוריאזיס כבר בשבוע ה 10 מתחילת הטיפול, יעילות אשר נשמרה לאורך 54 שבועות המחקר (7% מהמטופלים השיגו תוצאה זו כבר לאחר העירוי הראשון).

רמיקיד הינה התרופה הביולוגית היחידה אשר מטפלת בפסוריאזיס של הציפורניים.

רמיקיד הטיפול היחידי המשיג שיפור בכל מדדי איכות החיים.מדדי איכות חיים הינם- סימפטומים ורגשות, ביצועים ברמה היומיומית, פנאי, עבודה ולימודים, יחסים בינאישיים ועוד.

מיהו המועמד המתאים לטיפול?

רמיקיד מצויה בסל הבריאות לחולי פסוריאזיס בדרגה בינונית עד קשה ופסוריאטיק ארתריטיס.

לפי הגדדרת הסל ל -2007 טיפול בתרופות ביולוגיות ינתן לחולה הסובל מפסוריאזיס בשטח גוף של 50% ויותר ולאחר כישלון בשתי תרופות הניתנות דרך הפה (מטוטרוקסאט, ציקלוספורין נאוטיגסון ו PUVA).

מתי אסור לקחת רמיקיד?

  • כאשר יש זיהום פעיל שמטופל בתרופות.
  • אי ספיקת לב בינונית עד חמורה.
  • אלרגיה לאחד או יותר מהחומרים המצויים בתרופה (סוכרוזה, סודיום פוספט ופוליסורבט 80).
  • אלרגיה לחלבוני עכבר.

אילו תופעות לוואי יש לרמיקיד?

תופעות הלוואי השכיחות ביותר של הטיפול ברמיקיד הן זיהומים בדרכי הנשימה (כגון ברונכיטיס, סינוסיטיס, הצטננות, כאב גרון), שיעול, בחילה, כאב בטן, קיבה רגישה, כאב גב, שלשול, כאב ראש, סחרחורת, עייפות, גרד  או זיהומים בדרכי השתן. תופעות אלו הפיכות וחולפות.