הילדים סובלים ממרפקים וברכיים אדומים? יש על המפרקים קשקשים לבנים של עור שנראים כמו גירוי? כנראה שהילדים שלכם סובלים מפסוריאזיס.

אין מה לחשוש, זו אינה מחלה מדבקת אלא תופעה שכיחה מאוד, שככל הנראה קיבלו מכם ההורים בתורשה. הפסוריאזיס הוא חיצוני לרוב ולכן אין חשש לפגיעה פנימית אלא רק כבעיה אסתטית.
הפסוריאזיס הינה מחלה המתקיימת בקרב 3% מהאוכלוסייה בעולם שמתפרצת לרוב בעשור בשני ובעשור החמישי לחיים. זוהי מחלה כרונית ולכן הטיפול הוא שליטה במחלה ולא ריפוי במינימום פגיעה גופנית.

מה גורם לפסוריאזיס בקרב ילדים?

מחקרים רבים מראים כי המחלה היא גנטית לרוב. במידה ולאחד ההורים יש פסוריאזיס אזי הסיכויים להתפרצות המחלה אצל הילדים עולה ב- 15%. במידה ולשני ההורים יש פסוריאזיס קיים סיכוי בגובה 70% כי המחלה תתפרץ גם אצל הילד.
אצל תינוקות ניתן לראות את התפרצות המחלה כאשר תפרחת החיתולים אינה עוברת ואף מחמירה. אצל ילדים בוגרים יותר, המחלה מתפרצת כאשר הילד מקבל מכה, דלת או פציעה של העור והעור לא מחלים כראוי. הפציעה מגבירה את מערכת החיסון של הגוף ומהווה זרז להתפרצות המחלה.
חשוב לשים לב אם בנוסף לשינוי בעור ובגירודים הילד טוען כי הוא סובל מכאבים פנימיים יותר- אזי כדאי וחשוב לבדוק כי לא מדובר בהתדרדרות הכוללת דלקת פרקים פסוריאטית.

איך אפשר לזהות פסוריאזיס?

פסוריאזיס, בניגוד לגירוד או לגירוי של העור ניתן לזהות על ידי הקשקשת הלבנה מעל לגירוי עור אדמומי לרוב במפרקי הידיים והרגליים ובקרקפת. מקומות נוספים ונדירים יותר הם יתר העור, בית השחי, הטבור, וכפות הידיים והרגליים. העור אדמומי מאוד ומעליו קשקשים לבנים/ אפורים/ כסופים בגדלים שונים. הפסוריאזיס מופיע לרוב באותם המקומות שנפצעו או נפגעו בעבר.
ניתן לזהות את הפסוריאזיס גם דרך הציפורניים כאשר לפתע מופיעים בה שקעים או חריצים עמוקים, באמצע יש נקודה מתחת לציפורן הדומה לנקודת שמן וקצה הציפורן הופך לעבה יותר וחרטומי. חשוב לציין כי יש לגשת לרופא מומחה כאשר רואים את התסמינים- לטובת בדיקה מעמיקה וטיפול.

איך מטפלים?

חשוב לחזור ולציין כי אין אנחנו מדברים על מחלה מדבקת אלא על תופעה גופנית- גנטית לרוב. עד כה, לא פותחה תרופה למחלה אך קיימים טיפולים יעילים למיגור והקטנתה בקרב ילדים ומבוגרים:

  • טיפול שמש (פוטותרפיה) – במכונים מוגנים ומורשים בלבד. טיפול בו אור אולטרה סגול מופנה למקור הגירוי ועור לו להצטמצם. מדובר בשלושה עד חמישה טיפולים שבועיים למיגור.
  • טיפול אקלימי בים המלח – מחקרים מראים כי טיפול רפואי בים המלח עוזר להקטין את הנגעים בעור. הורים יקרים, חשוב לכם לדעת כי אגוד הפסוריאזיס מקיימת קייטנת ריפוי לילדים בים המלח.
  • טיפול מקומי – משחות ומרקחות המונחות ישירות על האזור הפגוע והמגורה. לרוב המשחות כוללות סטרואידים ו ויטמין D. במידה ויש התפרצות בקרקפת, יש להשתמש בשמפו הכולל זפת, חומצה סליצילית, סטרואידים וכו’. חשוב לציין כי טרם השימוש הראשון יש להתייעץ עם רופא.
  • טיפול מערכתי תרופתי – הכולל תרופות וכדורים המיועדים להשפעה על תאי הגוף- דרך מחזור הדם. גם טיפול זה צריך להיות בפיקוח רפואי. כאשר מדובר בילדים קטנים הסובלים מפסוריאזיס חמור, יינתנו תרופות חזקות יותר הכוללות אנטיביוטיקה. מטרת התרופות החדשות היא להאט את קצב צמיחת תאי עור חדשים.

כפי שציינו, הטיפול נועד למגר ולהקטין את הסימפטומים על מנת לשפר את אורך ואיכות החיים. בנוסף, כל הטיפולים חייבים להיות בפיקוח רפואי למעקב אחר תופעות הלוואי וההשפעות על הגוף.
יותר מפצעים פיזיים.
הכאב ואי הנוחות מהפסוריאזיס, אינה רק גופנית אלא גם נפשית, בעיקר בקרב ילדים ונערים שמגלים את גופם ומשווים אותו לגוף חבריהם. ילדים בני נוער החולים בפסוריאזיס חשים בעיקר מבוכה, כעס, בושה- מצבים ותחושות שלרוב מחמירות את ההתפרצות דבר שגורם להם להתרחק מהחברה בה הם מסתובבים.

התפקיד שלנו כהורים:

אנחנו רוצים לשמור על הילדים שלנו מכל משמר, להגן עליהם מכל מחלה ומאוב, אך לעיתים הדברים אינם תלויים בנו. חשוב לזכור כי דימוי הגוף בתקופה זו דומיננטית מאוד בקרב ילדים ובנוסף, אל לנו ההורים לשכוח כי ילדים אכזריים במיוחד אל מול בני גילם- ולכן עלינו להכיל ולהסביר לילדים על המחלה, לחזק ולעודד אותם.
אנחנו כהורים לילדים בעלי פסוריאזיס צריכים וחייבים ללמוד וללמד את ילדינו על המחלה, להסביר אותה באופן בהיר ונהיר ולהסביר ילדים אודות המחלה צריכים להיות מותאמים לגילם והבנתם. הילדים שלנו מסתכלים עלינו כמוקד מידע מהימן- אך במידה והתשובות לא מספקות, יש להפנות את הילד לטיפול נוסף- דרך היועצת, הפסיכולוגית או אצל רופא מומחה.
עם זאת חשוב טפל בנושא בקשב רב, בנוחות, בכנות ועם זאת לשדר תקווה ואופטימיות- כי חשוב לזכור שזוהי רק מחלה חיצונית ולא פנימית, היא אינה מסכנת חיים וכי עוד מיליוני אנשים בעולם חולים במחלה.