הכותב: פרופ’ יובל רמות, רופא עור בכיר, המרכז הרפואי הדסה עין-כרם

לתכשירים המקומיים יש חשיבות רבה בטיפול בחולי פסוריאזיס. הטיפול המקומי נחשב כקו ראשון טיפולי בחולים הסובלים ממחלה בדרגה קלה-בינונית, אך משתמשים בו גם בחולים בדרגה הקשה יותר, כטיפול משלים לטיפולים סיסטמיים (כגון טיפולים ביולוגיים או פוטותרפיה), במיוחד לנגעים עקשניים שלא מגיבים היטב רק לטיפול הסיסטמי.

ישנו מספר אפשרויות לטיפול מקומי, והן כוללות סטרואידים, נגזרות של ויטמין D, מעכבי קלצינורין או תכשירים על בסיס זפת, וכן קיימים תכשירים המבוססים על שילובים של הטיפולים השונים. מעבר לבחירה בחומר הפעיל בתרופה, יש חשיבות גם לצורת המתן שלה, כגון משחה, ג’ל או קצף. לצורת המתן יש השפעה גם על מידת החדירות של התרופה לעור ועל היעילות שלה, והן על מידת הנוחות וההיענות של המטופל לטיפול זה. לדוגמא, באזורים עשירים בשיער, כגון הקרקפת, יש קושי בשימוש במשחות, ורב החולים מעדיפים שימוש בג’ל או בקצף לאזורים אלה.  יש חשיבות גם לתדירות השימוש בטיפול המקומי, בהתאם לצרכים הספציפיים של המטופל – לזמן קצר או ארוך ושימוש רציף לעומת שימוש לפרקים.

סטרואידים נחשבו במשך שנים רבות כטיפול הבחירה המקומי לפסוריאזיס. לסטרואידים יש יעילות גבוהה במניעת התהליך הדלקתי בעור, והם קיימים  במגוון רחב של דרכי מתן ובעוצמות שונות. עם זאת, שימוש ממושך בסטרואידים מקומיים עלול להביא לפגיעה במבנה העור, כדוגמת הידקקות של העור או הבלטה של נימי דם באזור המריחה. גם בנגזרות של ויטמין D, כדוגמת קלציפוטריאול, נעשה שימוש נרחב לטיפול בפסוריאזיס. נגזרות ויטמין D פועלות באמצעות מניעת ההתחלקות המואצת של התאים בעור של חולי פסוריאזיס, דבר המונע את ההתפתחות של הקשקשים האופייניים על גבי העור. עם זאת, אחת מתופעות הלוואי של טיפול זה היא היווצרות של גירוי עורי המלווה בתחושת שריפה באזור המריחה.

עם השנים, התבססה ההבנה שלשילוב של שני החומרים, סטרואידים וקלציפוטריאול, יש מספר יתרונות מאשר שימוש באותם חומרים בנפרד. ראשית, מכיוון שעם השילוב של החומרים מטפלים הן בתהליך הדלקתי והן בחלוקה המואצת של התאים, היעילות של השילוב גבוהה מאשר השימוש בכל אחד מהחומרים בנפרד. שנית, קלציפוטריאול מונע

את היווצרות תופעות הלוואי העוריות העלולות להיגרם משימוש בסטרואידים, בעוד הסטרואידים מונעים את תחושת הגירוי העלולה להיווצר מהשימוש בקלציפוטריאול. על כן לשילוב יש יתרונות הן מבחינת יעילות הטיפול והן מבחינת הבטיחות ונוחות השימוש.

התכשיר הראשון שפותח שמכיל את השילוב של קלציפוטריאול עם סטרואיד (בטמטזון דיפרופיונט) היה זמין בצורה של משחה (שווק בשם דייבובט). עם זאת, רבים מהחולים נמנעו משימוש בתכשיר זה בשל חוסר הנוחות המלווה בשימוש במשחה, בהיותו תכשיר שומני ודביק, ובנוסף לא ניתן היה להשתמש בו בצורה נוחה באזורים עשירים בשיער כגון הקרקפת. בשל כך, פותח השילוב של אותם חומרים בצורה של ג’ל (קסמיול), שהיה נח יותר לשימוש עבור החולים, וכן ניתן היה להשתמש בו באופן יותר נח על גבי הקרקפת.

לאחרונה פותח טיפול חדש, הקרוי אנסטילר, המאפשר שילוב של קלציפוטריאול עם סטרואיד בצורה של קצף. הקצף מאפשר המסה טובה יותר של החומרים הפעילים, ובכך מאפשר חדירה טובה יותר שלהם לתוך העור. הדבר מתבטא ביעילות גבוהה יותר של אותם חומרים לעומת צורות מתן אחרות כגון ג’ל או משחה. אנסטילר נבדקה במספר רב של מחקרים קליניים בקרב חולי פסוריאזיס בדרגת חומרה קלה, בינונית וקשה, והראתה יעילות גבוהה מאוד בטיפול במחלה, כאשר מעל 50% מהמטופלים הגיעו לעור נקי או כמעט נקי ממחלה לאחר 4 שבועות של טיפול, כאשר בממוצע נצפה שיפור של 70% בחומרת המחלה. אנסטילר נמצאה יעילה הן לפסוריאזיס של הגוף והן לפסוריאזיס המערבת את הקרקפת.

אנסטילר נבדקה גם מול דייבובט (אותה התרופה בצורה של משחה) ומול קסמיול (אותה התרופה בצורה של ג’ל), ונמצאה יעילה יותר מהן בשיפור מראה הפריחה. בנוסף לכך, אנסטילר נבדקה גם בהשוואה לכל אחד מהחומרים המרכיבים אותה בנפרד, ונמצאה יעילה יותר מאשר קליפוטריאול בצורה של קצף ובטמטזון בצורה של קצף. אנסטילר נמצאה גם יעילה יותר בהשוואה לסטרואידים יותר חזקים מבטמטזון הכלול בתכשיר.

השימוש באנסטילר הביא גם להקלה משמעותית בתחושת הגירוד המתלווה לפריחה, דבר שתורגם לשיפור באיכות החיים של החולים שהשתמשו בתרופה. מהירות התגובה לטיפול הייתה מהירה, ותחושת הקלה בגרד נצפתה כבר לאחר 3 ימים בלבד של טיפול. לא נצפו תופעות לוואי משמעותיות בשימוש בתכשיר, והחולים דיווחו על כל שהטיפול נח למריחה ונסבל היטב, דבר המביא להיענות גבוהה יותר לטיפול, ובכך גם להצלחה טיפולית גבוהה יותר.

לאור הממצאים החיוביים שפורטו לעיל, אנסטילר אושרה לשימוש בארצות הברית על ידי מנהל התרופות האמריקאי כבר בשנת 2015 ובאירופה בשנת 2016. בארץ התכשיר אושר לשימוש לפני שנה (מרץ 2020) ונמצא זמין לחולים בקופות חולים כללית, לאומית ומאוחדת החל מסוף השנה שעברה. התכשיר מיועד לחולים מעל גיל 18 עם פסוריאזיס בצורה של רבדים (פסוריאזיס רובדית). זמן הטיפול המומלץ הוא עד 4 שבועות,  בתדירות של פעם ביום. אין להשתמש בתכשיר על גבי יותר מ- 30% משטח הגוף, ואין לעבור כמות של פחית אחת ל- 4 ימים. את הקצף מתיזים במרחק של 3 ס”מ מהעור, ולאחר מכן מספיגים אותו בעדינות לעור. בחולים בהם הפריחה נוטה לחזור באותם מקומות באופן תכוף (באזור הברכיים או המרפקים לדוגמה), ניתן להשתמש באנסטילר גם באופן קבוע בתדירות של פעמיים בשבוע למניעת הישנות הפריחה באותם המקומות.

לסיכום, אנסטילר מגדילה את האפשרויות לטיפול מקומי בפסוריאזיס, וצפויה לשפר את היכולת לטפל בפסוריאזיס באופן מקומי, אם כטיפול בודד בפסוריאזיס קלה, או כשילוב עם טיפולים נוספים בפסוריאזיס בדרגה הקשה יותר.